پیشگیری از کلاهبرداری سایبری در سیاست جنایی ایران با نگاهی به رویه قضایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 کلاهبرداری سایبری طیفی جدید از جرایم است که به جهت تبلور فضایی جدید در محیط تبادل اطلاعات یا محیط سایبر شکل گرفته اند. ویژگی های این قبیل جرایم از منظر بستر جرم، موضوع مورد حمایت، مرتکب و مواردی از این قبیل سبب شده است تا رویه قضایی به ویژه در زمینه کیفرگزینی، متفاوت از دیگر جرایم به نظر برسد.

روش‌شناسی: 

تحقیق حاضر ترکیبی از مطالعه توصیفی – تحلیلی به صورت کتابخانه ای و از طریق فیش‌برداری و همچنین، مطالعه آرایی قضایی محاکم استان تهران انجام شده است.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری:

 پیشگیری از کلاهبرداری سایبری از دو محور پیشگیری کیفری با عنایت به مجازات های مواد 67 قانون تجارت الکترونیکی و 741 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و آرای محاکم کیفری انجام می شود و پیشگیری غیرکیفری از طریق پیشگیری وضعی در قالب تدابیر امنیتی دیوارهای آتشین، تدابیر پالایشی (فیلترینگ) و تدابیر نظارتی، و پیشگیری اجتماعی در قالب پیشگیری رشدمدار سایبری و پیشگیری جامعه مدار سایبری به صورت  ارایه برنامه های خانواده‌مدار، تدابیر آموزشی- سایبری، بالابردن سواد رسانه ای، اطلاع‌رسانی، ارتقای پاسخگویی و شفافیت، دقت در محافظت از داده های اینترنتی انجام خواهد شد. در رویه قضایی نیز به دلیل عدم فهم یکسان قضات و عدم تخصص کافی در زمینه سایبر و عدم آگاهی از اوضاع و شرایط این جرم  موجب اختلاف و تشتت آرا در رویه عملی محاکم شده است. از این رو، ایجاد رویه واحد و به وجود آوردن وحدت رویه قضایی در رویکر پیشگیری کیفری از کلاهبرداری سایبری ضروری است. از طرفی، علاوه بر اقدا م های کیفری که قانونگذار برای این مجرمین در نظر می گیرد، باید به روش ها و اقدامات غیرکیفری نیز در جهت پیشگیری از این جرایم و جلوگیری از تکرار این گونه جرایم اقدام نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p2324732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!