ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتریهای استافیلوکوکوس اورئوس تولید کننده انتروتوکسین جدا شده از شیرینی های خامه ای در شهرستان شهرکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف مطالعه حاضر تعیین میزان شیوع استافیلوکوکوس اوریوس مولد انتروتوکسین در شیرینی‎های خامه‎ای ارایه شده در قنادی‎های شهرستانهای شهرکرد، سامان و بن و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آنها است.تعداد 150 نمونه بطور تصادفی از شیرینی‎های خامه‎ای نمونه گیری به عمل آمد. آزمون‎های میکروبی برای جداسازی باکتری استافیلوکوکوس اوریوس انجام و کلنی‎های مشکوک با آزمونهای تکمیلی از جمله رنگ آمیزی گرم، کاتالاز و کوآگولاز تایید و جهت بررسی تولید انتروتوکسین (A،B،C،D) در واکنش Multiplex PCR آزمایش شدند. مقاوت آنتی بیوتیک جدایه‎ ها با روش دیسک انتشاری انجام شد.در مجموع 38 (3/25%) نمونه به استافیلوکوکوس اوریوس آلوده بودند، میزان آلودگی در فصل تابستان 28% و در فصل زمستان 7/22% بود. 13 جدایه (3/34%) واجد ژن‎های مولد انتروتوکسین بودند . از بین جدایه های استافیلوکوک اوریوس 11 جدایه (29%) واجد ژن SEA و 2 جدایه (3/5%) واجد ژن SEC بودند. از بین جدایه های انتروتوکسیژن 9 (70%) جدایه‎ به فصل تابستان و 4 (30%) جدایه آن به زمستان مربوط بود. هیچ یک از جدایه ‎ها واجد ژن‎های SEB , SED نبودند. آزمون آنتی بیوگرام نشان داد که جدایه ‎ها نسبت به سولفامتوکسازول بیشترین حساسیت (4/97%) و نسبت به اریترومایسین بیشترین مقاومت (2/63%) را دارا می باشند. در کل 100% جدایه های انتروتوکسیژن به پنی سیلین و 95% جدایه‎ های ,واجد ژن SEA به اریترومایسین و سیپروفلوکساسین مقاوم بودند.بطور کلی نتایج نشان داد که شیرینی‎ های خامه‎ای به باکتری استافیلوکوکوس اوریوس آلوده بوده که قابلیت تولید انتروتوکسین را دارا می باشند و به برخی آنتی بیوتیک ‎ها مقاومت نشان می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2325373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!