تحلیل ریخت شناسی مدرسه دارالفنون با استفاده از تکنیک چیدمان فضا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

مدارس از جمله فضاهای مهم برای آموزش و تربیت کودکان محسوب می شوند و توجه به ویژگی های کالبدی و روابط فضایی در آن ها از جمله مباحث مهم در کیفیت آموزش و یادگیری کودکان است که می تواند زمینه ساز رشد شخصیتی، آموزشی و تربیتی کودکان در آینده باشد. با توجه به اهمیت روابط فضایی در مدارس و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان و همچنین با توجه به کم رنگ شدن مولفه های شکل دهنده پیکره بندی فضایی معماری گذشته در بناهای عصر جدید در این پژوهش از روش تکنیک چیدمان فضا جهت تحلیل روابط فضایی و چگونگی پیکره بندی فضایی در مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه موفق به سبک نوین استفاده شده است.

سوال تحقیق

سوال اصلی پژوهش حاضر این است که چه رابطه ای میان چگونگی سازمان دهی فضایی و شاخص هم پیوندی، عمق، اتصال (نفوذپذیری)، قابلیت اتصال بصری (شفافیت)، وضوح در الگوی شکلی پلان مدرسه دارالفنون وجود دارد؟

اهداف تحقیق

هدف از پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل ویژگی پیکره بندی فضایی و شناسایی روابط فضایی و اجتماعی در فضاهای آموزشی گذشته جهت دستیابی به چیدمان مطلوب فضایی در آن ها و الگوبرداری برای ساخت مدارس جدید بوده است.

روش تحقیق

روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی در نمونه موردی و در نهایت استدلال منطقی برای اثبات فرضیه ها می باشد ابزار مورد در استفاده پژوهش، شامل مطالعات کتابخانه ای، مشاهده و برداشت میدانی، و در نهایت شبیه سازی با استفاده از نرم افزار است.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

یافته های پژوهش نشان داد که میان نوع سازمان دهی فضایی و میزان هم پیوندی، عمق، اتصال (نفوذپذیری)، قابلیت اتصال بصری (شفافیت) و وضوح در مدرسه دارالفنون رابطه معنادار وجود دارد؛ و با توجه به اینکه الگوی سازمان دهی و آرایش فضایی در مدرسه دارالفنون ترکیب سازمان دهی مرکزی و خطی می باشد فضای حیاط مرکزی دارای بیشترین میزان هم پیوندی، اتصال (نفوذپذیری) و قابلیت اتصال بصری (شفافیت) با مقدار عددی 28/82، 7461، 3967 و کمترین میزان عمق با مقدار عددی 1/37 در مدرسه می باشد. همچنین چیدمان مرکزی در پلان مدرسه باعث ایجاد وضوح بالا با مقدار عددی 0/91 در مدرسه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 276
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2326126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!