واکاوی مفهوم خلود در جهنم با رهیافت معناشناسی همزمانی
یکی از مفاهیم ارزشی در قرآن ، مفهوم "خلود"است. این پژوهش با معناشناسی همزمانی مبتنی بر تحلیل روابط همنشینی، جانشینی و متقابل های واژگان خلود به بررسی مفهوم قرآنی وکشف لایه های معنایی آن می پردازد واژه "خلود" 79" بار در قرآن آمده که" 41" بار در مورد بهشتیان و"38 "بار در مورد جهنمی ها است ، تقریبا در"30" مورد آن ، واژه"خلود" با "ابد"همراه بوده که "3 "مورد آن در مورد خلود ابدی کفار معاند در جهنم می باشد. همنشینی مکرر واژه "ابد"با "خلود"بر لزوم جاودانگی هر دو گروه در بهشت وجهنم تاکید دارد. اما به دلیل همنشینی خلود با مشیت الهی درآیات" 105 تا 108 "سوره هود وآیه "128" سوره انعام وتقابل واژه خلود با واژه"احقاب" در آیه" 23" سوره نبا، امکان خروج مومنین عاصی و کفار غیر معاند از جهنم امکان پذیر است.از نظر صرفی واژگان "خلود" در قرآن بیش تر به صیغه اسم فاعل جمع "خالدون ،خالدین " آمده که نشان می دهد ، دستگاه خلود بهشتیان مثبت،پویا ،حمع گرا و دستگاه خلود جهنمی ها منفی،ایستا و ایمان گریز است. نگاه اصلی قرآن به خلود ، این است که دروازه ایمان به روی انسان گشوده شود تا از عذاب جهنم رهایی و به بهشت دست یابد.
-
شان نزول سوره لیل از روایت تا درایت
جعفر نکونام، ، زهرا جلالی شوره دلی*
پژوهش نامه قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
زبان قرآن و عهدین در مساله رویت خدای تعالی
سید هادی تقوی*،
پژوهش نامه قرآن و عهدین، -
الخوف من الموت وطرق علاجه من منظار نهج البلاغه
*، حسن عباسی حسین آبادی
مجله دراسات حدیثه فی نهج البلاغه، خریف و شتاء 1444 -
تبیین ضرورت توجه به «وجوه قرآنی» منقول از اهل بیت (ع) در ترجمه صحیح قرآن کریم
کمال الدین صالحیان راد*، عبدالهادی فقهی زاده، ، محمود کریمی،
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، بهار و تابستان 1402 -
نگرشی بر مدیریت بحران اخلاقی از دیدگاه امام علی(ع)
*
فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، بهار 1403 -
انواع نظارت الهی و اهداف آن در خطبه های سیاسی نهج البلاغه
، سید محمد طباطبایی نسب، ، زینب خطی دیزآبادی*
نشریه پژوهش های نهج البلاغه، تابستان 1402