سلول درمانی بیماران COVID-19 با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی؛ مزایا و چالش ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری COVID-19 در اثر عفونت حاصله از ویروسی از خانواده‌ی کرونا ویروس‌ها به‌نام سارس کرونا ویروس-2 ایجاد می‌شود. این ویروس از طریق اتصال پروتئین تاج‌دار با گیرنده آنژیوتانسین-2 میزبان، به سلول‌های ریه و سایر اندام‌ها مانند قلب و سیستم ایمنی بدن آسیب ‌می‌رساند. در حال حاضر هیچ درمان ویژه‌ای برای بیماری کرونا وجود ندارد. درمان به‌واسطه‌ی سلول‌های بنیادی مزانشیمی می‌تواند یک درمان بالقوه برای بیماری‌های ریوی مقاوم به درمان باشد.

مواد و روش‌ها:

 برای انجام این مطالعه، ابتدا جستجو در بانک‌های اطلاعاتی PubMed، Scopus، clinicaltrials.gov، WHO Clinical Trials Registry و EU Clinical Trials Register با کلمات کلیدی COVID-19 و Mesenchymal Stem Cells در سال 2020 انجام شد. سپس با بررسی دقیق عنوان، خلاصه و متن کامل مقالات، مطالعات تکراری و مواردی که فاقد معیارهای ورود بودند، از مطالعه خارج شدند. در این مطالعات، علایم پاتولوژیک بیماران COVID-19، ویژگی‌ها، منشا و مکانیسم‌های بالقوه‌ی سلول‌های بنیادی در درمان این بیماری و همچنین آزمایشات بالینی ثبت شده مبتنی بر MSC مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

سلول‌های بنیادی مزانشیمی به‌واسطه خواص منحصر به فردی از جمله تنظیم سیستم ایمنی و قابلیت‌های بازسازی بافت، ‌تاثیرات بسزایی در درمان بیماری COVID-19 دارند. همچنین، در این راستا مطالعات متعددی مجوز ورود به فاز بالینی را کسب نموده‌اند و در حال بررسی هستند.

نتیجه‌گیری:

 اگرچه درمان COVID-19 با استفاده از سلول‌های بنیادی روشی بسیار امیدوارکننده است، اما باید محدودیت‌های این روش را نیز در نظر گرفت. تایید ایمنی و کارآیی این روش و بررسی مسایلی چون سرنوشت MSC پس از تزریق، قابلیت لانه‌گزینی و مقاومت MSC در برابر ریز محیط بیماری، نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2330901 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!