بررسی همبستگی پارامترهای اسپرمی با آسیبDNA اسپرم و وضعیت کروماتین هسته اسپرم در افراد الیگو اسپرمی مراجعه کننده به مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اگر چه مورفولوژی و تحرک مناسب اسپرم می تواند یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در باروری مردان باشد، با این حال، این پارامترها نمی توانند نقش تعیین کننده ای را در سلامت DNA اسپرم ایفا نمایند. در نتیجه، علاوه بر کاهش کیفیت پارامترهای اسپرمی در افراد الیگواسپرمی، احتمال دارد آسیب DNA اسپرم و یا اختلالات کروماتین هسته اسپرم نیز در ناباروری این افراد نقش داشته باشد. در این مطالعه، به بررسی ارتباط پارامترهای اسپرمی با آسیب DNA اسپرم و اختلالات کروماتین هسته اسپرم در افراد الیگو اسپرمی پرداخته شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی نمونه های منی اخذ شده از 40 مرد نابارور الیگواسپرمی انجام شد. پارامترهای اسپرمی، آسیب DNA اسپرم، هیستون باقیمانده اسپرم و کمبود پروتامین اسپرم به ترتیب توسط روش SCD، رنگ آمیزی آنیلین بلو و ارزیابی کرومومایسین A3 مورد بررسی قرار گرفت. هورمون FSH از طریق نمونه گیری از خون بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت. برای همبستگی بین پارامترها از Pearson correlation استفاده شد.

یافته ها

دراین مطالعه، بین فراگمانتاسیون DNA اسپرم و سطح FSH همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت. همچنین، بین کمبود پروتامین اسپرم و هیستون اضافی با فراگمانتاسیون DNA اسپرم همبستگی معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری

در افراد الیگواسپرمی میزان فراگمانتاسیون DNA اسپرم با آنومالی های کروماتین اسپرم و آسیب به DNAی اسپرم آنها، مرتبط بوده و از دلایل احتمالی ناباروری این افراد به شمار می رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
222 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2332807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!