اثر تغذیه با مخلوط ریزجلبک های نانوکلروپسیس و ایزوکرایسیس غنی شده با عنصر روی بر میزان ترکیب مواد معدنی و فاکتورهای رشد روتیفر آب شور Brachionus plicatilis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

علیرغم نقش مثبت روتیفر در تغذیه مراحل اولیه لارو ماهیان و سخت پوستان، میزان پایین ماده معدنی روی (Zn) به عنوان یکی از معایب این غذای زنده محسوب می شود. بنابراین افزایش مقادیر روی از طریق غنی سازی ضروری است. بدین منظور، در پژوهش حاضر ترکیب 2 ریزجلبک Isochrysis aff. galbana  وNannochloropsis oculata  با سولفات روی به مدت زمان های 1 و 3 ساعت غنی شدند و با توجه به مشاهده نتایج بهتر در مدت زمان 1 ساعت، اثرات تیمارهای آن بر رشد و غنی سازی روتیفر مورد مطالعه قرار گرفت. ترکیب 1:1 ریزجلبک ها با سولفات روی (غلظت های45، 90 و 135 میلی گرم در لیتر) غنی شدند. بیشترین میزان روی در مخلوط جلبکی غنی شده با mg/l 90 به مدت 1 ساعت مشاهده شد و میزان مس آن با گروه شاهد اختلاف معنی داری نداشت، همچنین میزان منگنز آن در مقایسه با بقیه تیمارها به جز گروه شاهد، بیشترین مقدار بود. بعد از تغذیه روتیفرها با جلبک های غنی شده به مدت 1 ساعت، بهترین تیمار روتیفر mg/l 45 بود که حاوی سطح دوم روی و سطح اول منگنز، مس، پتاسیم و سدیم نیز بود. از طرف دیگر این تیمار بیشترین تعداد تخم را در روز اوج تولیدمثل تیمارها (روز سوم) داشت و تراکم جمعیت آن در روزهای آخر با گروه شاهد اختلاف معنی داری نداشت (p>0.05). روتیفرهای غنی شده با Zn می توانند برای تغذیه ماهیان دریایی جهت برآورده کردن نیازهای غذایی لارو آبزیان استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 300
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!