ایجاد خودکار نواحی اندازه گیری مجزا در شبکه های توزیع آب شهری با استفاده از الگوریتم ساختار جامعه و الگوریتم ژنتیک با هدف توزیع عادلانه فشار شبکه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ناحیه اندازه گیری مجزا (DMA) یک منطقه مشخص شده است که امکان اندازه گیری میزان آب ورودی و خروجی آن منطقه در هر لحظه از زمان مهیا است. روند کلی تشکیل نواحی اندازه گیری مجزا عموما به مرحله خوشه بندی برای تشخیص خودکار بهترین جوامع و مرحله ناحیه بندی فیزیکی برای بهینه سازی محل قرارگیری شیرهای دروازه ای و فلومترها در لوله های مرزی با توجه به تابع هدف صورت می گیرد. در این تحقیق ابتدا شبکه شهر تفت در استان یزد در نرم‎افزار EPANET مدل شد و با اتصال EPANET به نرم افزار MATLAB و بارگذاری مشخصات شبکه، با استفاده از الگوریتم ساختار جامعه، شبکه به صورت خودکار خوشه بندی شد. در مرحله ناحیه بندی فیزیکی با استفاده از الگوریتم ژنتیک محل های بهینه قرارگیری شیرهای دروازه ای و فلومترها با هدف کاهش واریانس میانگین فشار نواحی اندازه گیری مجزا مشخص شد. نتایج نشان داد که الگوریتم تشخیص ساختار جامعه با وزن میانگین فشار روزانه به خوبی توانایی ایجاد خودکار خوشه بندی مناسب با توجه به شاخص پیمانگی و فشار یکنواخت داخل خوشه ها را دارد و بهینه سازی لوله های مرزی منجر به کاهش فشار بخش های مختلف شبکه از جمله نواحی با فشار بالاتر از میانگین کل شبکه شد و با کاهش واریانس میانگین فشار نواحی اندازه گیری مجزا، باعث توزیع عادلانه فشار شبکه شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 153
لینک کوتاه:
magiran.com/p2333922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!