مروری بر اثرات حفاظتی برخی از گیاهان دارویی بومی ایران در مقابل سمیت کبدی القا شده توسط تتراکلرید کربن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

کبد یک اندام حیاتی در بدن است که نقش های مهمی از جمله متابولیزه کردن مواد و ترشح آنزیم ها دارد. شناخت هرچه بیش تر این اندام حیاتی جهت مراقبت بهتر از آن همواره مورد توجه محققان بوده است. تتراکلرید کربن (CCl4) یکی از شناخته شده ترین سموم کبدی است. از این ترکیب در مطالعات علمی به عنوان یک مدل شناخته شده جهت ارزیابی اثرات محافظ کبدی ترکیبات مختلف استفاده می شود. در سالیان اخیر، پژوهشگران ایرانی در مطالعات متعددی اثرات حفاظت کبدی برخی گیاهان دارویی بومی ایران را بررسی کرده اند. به دلیل سهولت دسترسی به گیاهان دارویی متعدد در کشور ایران، امکان انجام تحقیقات فراوان در رابطه با اثرات حفاظتی گیاهان دارویی مختلف علیه سمیت کبدی ناشی از CCl4 وجود دارد، که در این مطالعه مروری به بررسی مهم ترین آن ها پرداخته ایم.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه مروری، خلاصه ای از مهم ترین پژوهش های منتشر شده در سالیان اخیر مرتبط با اثرات حفاظت کبدی گیاهان دارویی بومی ایران علیه سمیت کبدی القا شده توسط  CCl4ارایه شده است. تتراکلرید کربن، سمیت کبدی، اثرات حفاظت کبدی، گیاهان دارویی به عنوان کلمات کلیدی در نظر گرفته شد. از گوگل اسکالر، SID، Pubmed و Sciencedirect به منظور جستجو استفاده شد. تاکید بر گیاهان بومی ایران بود.

یافته ها: 

گیاهان دارویی به عنوان منابع غنی از آنتی اکسیدان ها، جهت درمان سمیت کبدی ناشی از سموم کبدی از جمله CCl4 درنظر گرفته می شوند. جهت مقابله با سمیت کبدی ناشی از هپاتوتوکسین ها می توان از ترکیبات آنتی اکسیدانی به منظور مهار رادیکال های آزاد مخرب استفاده کرد.

استنتاج

گیاهان دارویی حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به دلیل داشتن قابلیت مهار رادیکال های آزاد، می توانند در ممانعت از سمیت کبدی تتراکلرید کربن بسیار موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
192 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!