بازخوانی واژه های «کر» و «رطل» با تاکید بر روایات امامیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بنابر نظر مشهور، مقدار آب کر در روایات امامیه با دو روش حجمی و وزنی بیان شده است و با استفاده از مقیاس‌های ذکر شده در روایات، می‌توان مقدار آب کر را به طور دقیق به دست آورد. هم‌چنین، رطل یک مقیاس وزنی دانسته شده و برای محاسبه مقدار کر، از مقدار معادل رطل به مثقال بهره گرفته شده است.
در پژوهش پیش‌رو، برای بررسی واژه‌های کر و رطل، به محدوده روایات ابواب کر، اکتفا نشده و این واژه‌ها از سه منظر لغوی، روایی و کاربرد آن‌ها در مذاهب اسلامی با رویکرد فقه حدیث، مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، در روایات امامیه مقدار آب کر با سه روش ابعادی، ظروف و رطل بیان شده است. اما روش‌های ابعادی و ظروف در ذات خود غیر دقیق است و حداکثر می‌تواند تقریب‌هایی برای رسیدن به حدود آب کر باشد. هم‌چنین در روش رطل، بهترین شیوه برای رسیدن به مقدار کر بر حسب معیارهای امروزی، بهره‌گیری از مقادیر معادل رطل به درهم است، که در این صورت، مقدار به دست آمده برای آب کر با مقدار مشهور، تفاوت چشم‌گیری پیدا می‌کند.
از سوی دیگر، ادعای محاسبه دقیق مقدار کر (به هریک از سه روش)، ادعای درستی نیست و به نظر می‌رسد که اصطلاح کر در روایات امامیه یک معیار تقریبی برای بیان حداقل مقدار آب یک آبگیر یا معادل آن است که در ملاقات با نجاست، مشروط به عدم تغیر، پاک خواهد ماند. از این رو، برای پی بردن به مفهوم آب کر نباید در سودای محاسبات دقیق گرفتار آمد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2348820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!