تغییرات کیفی و ترکیب اسیدهای چرب کلزا تحت تاثیر کاشت تاخیری و تنش خشکی آخر فصل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر کاشت تاخیری و تنش خشکی بر کیفیت روغن و ترکیب اسیدهای چرب هیبریدهای کلزا، آزمایشی به صورت فاکتوریل اسپلیت پلات در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار به مدت دو سال(1393-1395) درموسسه تهیه نهال و بذر کرج، ایران، اجرا شد. تاریخ کاشت در دو سطح شامل کاشت به موقع (5 مهر ماه) و کاشت تاخیری (5 آبان ماه)، آبیاری نیز در دو سطح شامل آبیاری معمول (شاهد) و قطع آبیاری از مرحله خورجیندهی به بعد به عنوان عوامل اصلی و ژنوتیپ های کلزا شامل Kodiak، Traviata،Compass ،Diffusion ، Mehr2،Elvise  وTassilo  به عنوان عوامل فرعی بودند. اثرات ساده تاریخ کاشت، آبیاری و رقم بر تمام صفات آزمایش معنی دار بود. اثر متقابل تاریخ کاشت×آبیاری بر صفات درصد و عملکرد روغن دانه در سطح 5 درصد، و بر درصد اسیدهای لینولییک و پالمیتیک، و مقاومت روزنه ای در سطح یک درصد معنی دار گردید. اثر متقابل آبیاری×رقم نیز برمیزان اسید پالمیتیک، گلوکوزینولات و مقاومت روزنه ای تاثیر معنی داری را در سطح یک درصد نشان داد. تنش خشکی آخر فصل و کاشت تاخیری، به میزان چشمگیری عملکرد روغن (58%)، درصد روغن (80%) و ویژگی های کیفی ارقام کلزا را کاهش داد. در بین ژنوتیپ های مورد مطالعه و با در نظر گرفتن کلیه شرایط این تحقیق، هیبریدTassilo  با میزان بالای عملکرد دانه (4497 کیلوگرم در هکتار)، عملکرد روغن (2007 کیلوگرم در هکتار)، محتوای کلروفیل (1.43 mg g-1fw)، اسیدهای چرب اولییک و لینولییک و داشتن اروسیک اسید (41/. %)  و گلوکوزینولات دانه (22.8 μmol g-1) به میزان استاندارد میتواند در توسعه کشت کلزا در مناطق معتدل سرد با اقلیم خشک و نیمه خشک موثر و قابل توصیه باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2351236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!