تاثیر غلظت های مختلف کادمیوم و کربنات کلسیم و دما بر سطح سرمی آنزیم های ALT و ALP و نسبت های مورفولوژیک خرچنگ گرد آب شیرین Potamon persicum (Pretzmann, 1962)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی تاثیر کادمیوم و کربنات کلسیم در دماهای مختلف بر خصوصیات ریختی خرچنگ گرد آب شیرین Potamon persicum (Pretzmann, 1962) با کاربرد روش ریخت سنجی سنتی، 60 نمونه به صورت تصادفی از رودخانه های البرز مرکزی و غرب مازندران در تابستان 1398 برداشت شد. در این تحقیق، خرچنگ ها در مخازنی با غلظت صفر کادمیوم و 205 میلی گرم بر لیتر کربنات کلسیم به عنوان تیمار شاهد و غلظت های 5/4 و 9 میلی گرم بر لیتر کادمیوم و سختی های 5/302 و 400 میلی گرم بر لیتر کربنات کلسیم در دماهای 18، 24 و 30 درجه سانتی گراد به منزله تیمارهای آزمایش، به مدت 6 هفته تیمار داده شدند. در پایان دوره تحقیق، تاثیر عوامل فیزیکو-شیمیایی مورد مطالعه بر شاخص های بیوشیمیایی سرم همولنف شامل آنزیم های ALT و ALP و نسبت های مورفومتریک مابین CW/CHL ، CW/CHD و CW/MBDWt در نرها و CW/MBDWt هم در نرها و هم در ماده ها ارزیابی شد. نتایج نشان داد که افزایش دو عامل دما و غلظت کادمیوم هر یک به تنهایی اثر معنی دار مثبتی بر افزایش میزان آنزیم ALT همولنف خرچنگ های مورد مطالعه دارد (05/0<p). همچنین، اثر متقابل غلظت های کادمیوم و کربنات کلسیم بر سطح سرمی آنزیم ALT همولنف خرچنگ های مورد مطالعه، معنی دار و منفی بود و اثر منفی کادمیوم بر سطح آنزیم ALT با افزایش سختی کربنات کلسیم، کاهش یافت (0.01<p). اما هیچ یک از عوامل فیزیکو-شیمیایی مورد مطالعه اثر معنی داری بر سطح سرمی آنزیم ALP نداشتند (05/0>p). اما اثر متقابل کربنات کلسیم با کادمیوم بر سطح سرمی آنزیم ALP معنی دار بود و با افزایش توام هر دو متغیر، مقدار آنزیم ALP در همولنف خرچنگ ها افزایش یافت (05/0<p). همچنین تحقیق حاضر نشان داد اثر متقابل هر سه متغیر مورد مطالعه با یکدیگر بر CW/CHD و نسبت CW/CHL خرچنگ های نر معنی دار نشد (05/0>p) اما اثر متقابل هر سه متغیر با یکدیگر بر CW/MBDWt خرچنگ های نر و ماده در سطح اطمینان 95 معنی دار شد (05/0<p). با توجه به مقادیر به دست آمده در پیدا کردن نقاط بهینه متغیرهای مورد بررسی بر ماکزیمم نسبت های مورفولوژیک و سطح بهینه آنزیم های ALP و ALT، دما 18-20 درجه سانتی گراد، سختی کربنات کلسیم در حدود 240-311 میلی گرم بر لیتر و عدم حضور کادمیوم در محیط آبی با بیشترین میزان مطلوبیت (80-95 درصد) پیشنهاد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
613 تا 632
لینک کوتاه:
magiran.com/p2352561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!