مقایسه دو عصاره آبی بهاره و پاییزه آرتمیزیا اوشری در مهار تکثیر ویروس 1HSV-

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استفاده از گیاهان به عنوان دارو همیشه مورد توجه بوده است. در مطالعه حاضر، اثر عصاره آبی جمع آوری شده در فصل بهار و پاییز آرتمیزیا اوشری (Artemisia aucheri)  بر بقای سلول های آلوده به ویروس 1HSV- بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه، اثر عصاره آبی جمع آوری شده آرتمیزیا اوشری در فصل های بهار و پاییز بر روی بقای سلولیVero پس از آلودگی با ویروسHSV- 1 در زمان ها  و غلظت های مختلف با استفاده از دو روش TCID50 و MTT مورد مقایسه قرار گرفت.  اثر عصاره آبی آرتمیزیا اوشری با غلظت 25 ،50، 75 و100 میگروگرم بر میلی لیتر بر روی رده سلولی Vero آلوده به ویروس HSV- 1 طی مدت 24 ساعت در محیط DMEM  حاوی 2% (FBS) انجام گرفت و سپس دوز 50 درصد آلودگی سلول(TCID50) تعیین شد. هم چنین زنده مانی سلولی توسط تست MTT  در ساعت های 2 قبل از آلودگی با ویروس 1HSV- ، 0، ،8 و24 بررسی شد .

یافته ها

تعیین دوز 50 درصد آلودگی سلول (TCID50) با رقت های مختلف عصاره آبی بهاره و پاییزه آرتمیزیا اوشری بر روی سلول های  Vero آلوده با (1/0=MOI) ویروس 1  HSV-با میکروسکوپ اینورت انجام شد و با روش MTT مقایسه شد. غلظت های 50، 75 و 100 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره فصل بهار و غلظت های50 و 75 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره فصل پاییز به طور قابل توجهی عفونت ویروس1HSV- را (از 108 به 106)کاهش داد. که در این میان عصاره بهاره با غلظت 75  میکروگرم بر میلی لیتر بیش ترین مهار ویروسی و میزان بقای سلولی را نشان داد. هم چنین اختلاف معناداری بین دو عصاره آبی بهاره و پاییزه آرتمیزیا اوشری بر روی بقای سلول مشاهده شد (97/0r = ، 0002/0 (P=.رگرسیون دو روش انجام شده (TCID50وMTT) نشان داد که همبستگی بین نتیجه عصاره بهاره و پاییزه وجود دارد. 

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که کاهش تیتر ویروس در عصاره آبی بهاره آرتمیزیا اوشری در مقایسه با عصاره آبی پاییزه آرتمیزیا اوشری به طور معنی داری 1HSV-   )0001/0(=P بیش تر بود که حاکی از موثر بودن عصاره در کاهش تیتر ویروسی است و می توان نتیجه گرفت که عصاره بهاره آرتمیزیا اوشری برای درمان تبخال موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354030 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!