ترکیب کاربری ها و سنجش اثرات آن در پایداری محله مبنا (مورد شناسی: محله ولنجک و دروس شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

گوناگونی و تنوع کاربری ها از جمله عناصر کلیدی برنامه ریزی شهری معاصر به شمار می آید که به سبب مزایای اجتماعی ، اقتصادی و زیست محیطی آن از سوی الگو واره های نوین شهرسازی مورد استقبال و تاکید فراوان قرار گرفته است هدف اصلی این پژوهش ، مقایسه سطح پایداری محله ای شهری در دومحله برنامه ریزی شده (محله ولنجک و محله دروس) شهر تهران و جایگاه گوناگونی کاربری ها بر بهبود پایداری در دو محله مورد آزمون قرار گرفته است.

روش پژوهش

در این پژوهش ، با تاکید بر بعد شاخص های کیفی ، میزان شاخص های پایداری دو محله انتخاب شده ارزیابی می شود. مدل نظری ارایه شده ، براساس چارچوب پایداری محله ای بنا شده است. به همین منظور ، پرسشنامه ای با 30 سوال تدوین شد و پایداری محله ای ، براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت توسط ساکنان ارزیابی شد. میزان آزمون آلفای کرونباخ (89/ 0) نیز روایی سوالات پرسشنامه را تا حد زیادی تایید می کند.

یافته ها

اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه ، به روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره ، آزمون تی و آزمون همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. فرضیه پژوهش مبنی بر مطلوب تربودن پایداری در محله دروس رد شد و میانگین امتیاز پایداری محله ولنجک با میانگین 3/81 و محله دروس با میانگین 4/52 میزان تفاوت پایداری دو محله را نمایان ساخت. در بررسی سایر فرضیه ها ، معناداری تاثیر عامل گوناگونی کاربری ها بر پایداری محله ای ، نیز ردشد.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که سطح پایین تنوع و تعدد کاربری ها در محله ولنجک نسبت به محله دروس ضمن افزایش میزان رضایت خاطر شهروندان ، آرامش محله ای بوده و در مقابل تنوع کاربری در محله دروس منجر به فزونی تراکم و جذب ترافیک گردیده است.نتایج تحقیق نشان می دهد اگرچه گوناگونی کاربری ها درکوتاه مدت دسترسی محلی را افزایش می دهد اما در بلند مدت منجر به جذب سفرهای ترافیکی ، ورود افراد غریبه به محله و ازبین رفتن محرمیت ، بالارفتن تراکم ساختمانی و افزایش جمعیت شده و به مرور سطح پایداری محله ای رو به تنزل می گراید.از این حیث ضروری است در تدوین ضوابط طرح تفصیلی به این مسیله توجه ویژه ای صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2354840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!