تحلیل عدالت فضایی شهرستان های استان اردبیل در بخش شاخص های بهداشتی- درمانی با استفاده از مدل Vikor

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش

 جهان امروز با توجه به گسترش روز افزون شهرنشینی، توسعه فیزیکی و پیچیدگی ساختار فضایی - کالبدی شهرها، تعمیق و گسترش تقسیم کار اجتماعی، اقتصادی و بروز انواع آلودگیها و بیماریهای مرتبط با موارد مذکور، بیش از هر دوره دیگری وابسته به خدمات مختلف در راستای عدالت فضایی می باشد. در این میان خدمات بهداشتی درمانی با توجه به نقش مهم خود در ارتقای سلامت جامعه و افزایش کیفیت زندگی از اهمیت خاصی برخوردار است. مهم ترین هدف پژوهش تحلیل عدالت فضایی شهرستان های استان اردبیل در بخش شاخص های بهداشتی- درمانی می باشد.

روش پژوهش

 روش پژوهش در این مقاله مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است. گردآوری داده ها به روش کتابخانه ای بوده است. در تحلیل داده-ها، ابتدا به کمک روش بی مقیاس سازی معمولی، داده های تحقیق نرمالایز و همسان سازی شده، سپس با استفاده از ضریب آنتروپی شانون، به وزن دهی شاخص ها اقدام گردیده و نهایتا" با بهره گیری از مدل Vikor، به رتبه بندی شهرستان های استان پرداخته شده است.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج و رتبه بندی مختلف شهرستان های استان اردبیل در هریک از شاخص ها، می توان گفت که شاخص های سیمای خدمات بهداشت و درمان مورد بررسی در این پژوهش به صورت مناسب و عادلانه در بین شهرستان های استان اردبیل توزیع نشده اند. به نوعی بی نظمی در پراکنش مراکز خدمات رسانی بهداشتی درمانی در سطح شهرستانهای استان اردبیل به چشم می خورد. نتایج محاسبات مدل ویکور نشان می دهد که  استان اردبیل و پارس آباد به عنوان استان نسبتا برخوردار و کوثر، نیر و سرعین به عنوان شهرستا ن های محروم شناخته شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357332 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!