گزارش یک مورد مرگ مادر در اثر فیستول شریانی- وریدی دورال

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فیستول شریانی وریدی دورال یک بیماری عصبی نادر به شمار می آید. در این مطالعه یک مورد مرگ مادر ناشی از فیستول شریانی وریدی دورال گزارش شد.

معرفی بیمار

بیمار خانمی 19 ساله با سابقه 2 بار حاملگی و 2 بار زایمان بود که 38 روز بعد از سزارین با شکایت اختلال حافظه (فراموشی) و سردرد به صورت سرپایی مراجعه نمود، در حالی که نام همسر و فرزندش را به یاد نمی آورد، خطوط را می دید، اما قادر به خواندن نبود. با توجه به نتایج CT اسکن و نیاز مبرم به مراقبت ویژه و با تشخیص متخصص مغز و اعصاب به ICU منتقل شد. روز ششم بستری بیمار دچار تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه و افت هوشیار شد که دارودرمانی اولیه انجام و CT اسکن اورژانس درخواست گردید و در CT ادم مغزی شدید گزارش شد که می توانست به علت خونریزی ساب آراکنویید و یا سودوساب آراکنویید باشد. طبق CT آنژیوگرافی، MRI و MRV فیستول شریانی وریدی دورال تشخیص داده شد. بیمار همان روز تحت عمل جراحی قرار گرفت. 3 روز بعد از عمل جراحی بیمار دچار ارست قلبی شده که بلافاصله CPR و ماساژ قلبی و دستورات دارویی اجرا شد که متاسفانه پس از 45 دقیقه انجام CPR موفقیت آمیز نبود و بیمار فوت کرد.

نتیجه گیری

برای زنانی که دچار سردرد پس از زایمان شده اند، بایستی ارزیابی دقیق و سریعی انجام گیرد. همچنین بروز تشنج در زنان باردار و تشخیص اولیه اکلامپسی نباید مانع از توجه پزشک به سایر تشخیص های افتراقی مهم و کشنده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!