اثر محافظتی ژل رویال بر مولفه های اسپرمی، توان باروری آزمایشگاهی و شاخص های استرس اکسیداتیو در بیضه موش سوری مواجهه شده با اتفون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اتفون از دسته سموم ارگانوفسفره است که برای تحریک رشد گیاه به کار می‌‌رود. ژل رویال ماده‌‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی و برای تقویت دستگاه ایمنی موثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر ژل رویال بر مولفه‌های اسپرمی، توان باروری آزمایشگاهی و شاخصه‌‌ های استرس اکسیداتیو در موش سوری صورت گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 20 سر موش نر بالغ نژاد NMRI به 4 گروه کنترل و تجربی تقسیم‌بندی شدند. در گروه‌‌ تجربی، حیوانات اتفون را با دوز mg/kg 480 دریافت کردند؛ سپس ژل رویال با غلظت mg/kg 200 به‌تنهایی و همچنین همراه با هورمون اتفون، به‌طور روزانه از طریق دهانی خورانده شد. پس از تیمار، برای ارزیابی مولفه‌های اسپرمی و توان باروری آزمایشگاهی، نمونه‌‌های اسپرم از دم اپیدیدیم جمع‌‌آوری و برای شاخصه‌‌های استرس اکسیداتیو، بافت بیضه اخذ گردید. سطح P˂0.05 معنا‌‌دار در نظر گرفته شد.

یافته‌ها

کاهشی در میزان تحرک و قدرت زنده‌مانی اسپرم‌‌ها، درصد لقاح، بلاستوسیست، جنین‌‌های هچ‌شده و همچنین افزایشی در میزان آسیب به DNA و نبود بلوغ هسته‌‌ای اسپرم‌‌ها و جنین‌‌های بلوک‌شده در گروه‌‌های تجربی نسبت به گروه کنترل وجود داشت؛ همچنین میزان ظرفیت تام آنتی‌اکسیدانی و مالون‌دی‌آلدیید در گروه‌‌های دریافت‌کننده اتفون، به‌ترتیب کاهش و افزایش یافتند، این در حالی است که ژل رویال می‌‌تواند از آثار تخریبی ناشی از استرس اکسیداتیو اتفون جلوگیری ‌‌کند (P˂0.05).

بحث و نتیجه‌گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، ژل رویال می‌‌تواند اثر بهبودی بر اسپرم‌‌های اپیدیدیمی و توان باروری آزمایشگاهی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!