بررسی میزان آشنایی، استفاده و نیز بررسی اثربخشی نقشه های ذهنی در فرایند بازیابی اطلاعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نقشه ذهنی یک نوع یادداشت‎برداری تمام رنگی و مصور است که در کانون نقشه، ایده و یا موضوع اصلی قرار دارد. سپس از این کانون شاخه‎هایی منشعب می‎شوند که نشان‎دهنده ایده‎های اصلی بوده و همه آن‎ها به ایده‎ای که در مرکز نقشه قرار دارد متصل هستند. نقشه‎های ذهنی در حوزه بازیابی اطلاعات مبحث نسبتا جدیدی است، پژوهش‎های اندکی در خصوص بررسی اثربخشی نقشه‎های ذهنی در این حوزه در دنیا انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نقشه های ذهنی در فرایند بازیابی اطلاعات است.

روش 

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از جهت گردآوری اطلاعات در خصوص آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از نقشه‎های ذهنی به روش پیمایشی است. همچنین پژوهش حاضر از جهت بررسی تاثیر ابزار نقشه ذهنی در بازیابی اطلاعات شبه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه فردوسی مشهد سال 1395- 1396، در چهار حوزه علوم انسانی، علوم پایه، علوم مهندسی و علوم کشاورزی هستند. حجم نمونه آماری مرحله اول پژوهش شامل 224 نفر دانشجویان کارشناسی ارشد و 127 نفر دانشجویان دکتری است. حجم کل جامعه آزمایشگاهی 30 نفر می باشد. روش نمونه گیری مرحله اول پژوهش تصادفی طبقه ای نسبتی است. حجم نمونه مرحله دوم آزمایشگاهی به صورت هدفمند است. برای گردآوری داده‎ها در این پژوهش، از پرسشنامه استفاده شده است. آلفا کرونباخ پرسشنامه شماره یک بیش تر از 8/0 و پرسشنامه شماره دو و سه بیش تر از 7% است.

یافته ها

باتوجه به تحلیل های آماری، میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد از نقشه های ذهنی کم تر از حد متوسط می باشد. میانگین میزان رضایت از کل فرایند جستجو مرحله دوم پژوهش (833/3) بیش تر از مرحله اول (704/3) می باشد و میانگین اثربخشی که از طریق سنجش میزان رضایت از کل فرایند جستجو سنجیده شد در مرحله دوم فرایند جستجو (با کمک نقشه ذهنی) (359/3) بیش تر از مرحله اول فرایند جستجو (بدون نقشه ذهنی) (332/2) می باشد.

نتیجه گیری

نقشه های ذهنی باتوجه به تحلیل های آماری ابزار اثرگذاری در فرایند بازیابی اطلاعات است که می توان با برنامه ریزی دقیق، هدفمند و با مشورت از متخصصان حوزه بازیابی اطلاعات و علم اطلاعات از این ابزار استفاده کرد. سیستم های اطلاعاتی، موتورهای جستجو، نیاز اطلاعاتی و... از جمله زمینه هایی است که می‎توان نقشه‎های ذهنی را در آن بررسی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2365310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!