ارزیابی تاثیر گشودگی فضایی کریدور شهری بر پراکنش آلاینده مونوکسید کربن با کمک CFD

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کلانشهرها به دلیل حضور گسترده خودرو با مشکل آلودگی هوا به طور فزاینده ای مواجه هستند که به طور جدی روی سلامتی افراد تاثیر می گذارد. آلودگی هوا در سطح خیابان با تعداد زیادی از متغیرها چون فرم شهری سرکار دارد. فرم شهری می تواند منجر به تشدید پدیده آلودگی یا تسهیل تهویه شود. تاکنون تاثیر برخی از شاخص های فرم شهری بر نحوه ی پخشایش آلاینده ها مورد بررسی قرار گرفته است اما شاخص معدنی شدن و شاخص گشودگی فضایی تاکنون مورد بررسی واقع نشده است که در این مطالعه قرار است روابط علت و معلولی بین آن ها و نحوه ی پراکنش آلاینده مونوکسید کربن (CO) شناخته و بیان شود. فرضیه پژوهش این است که تغییر شاخص گشودگی فضایی و معدنی شدن بر پراکنش CO تاثیرگذار است و عکس یکدیگر رفتار می کنند. در این تحقیق از روش کمی و تکنیک مدل سازی با کمک دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) استفاده شده و اعتبارسنجی مدل از طریق تونل باد صورت گرفته است. در فرم های مورد مطالعه که به صورت انتزاعی در بستر شهر تهران انتخاب شده اند، جهت باد عمود بر معبر است. نتایج نشان می دهد که هر دو شاخص اثرات آشکاری در پخشایش آلاینده های هوا در نزدیک به سطح زمین دارد. در نمونه ها تهویه غالبا از طریق سقف کریدور شهری صورت می گیرد و با افزایش شاخص گشودگی فضایی و کاهش شاخص مدنی شدن در فرم ها، از میزان تهویه عمودی کاسته و بر میزان تهویه در راستای افقی و از طریق دهانه های جانبی افزوده می شود. از سویی دیگر بین میزان شاخص گشودگی فضایی و میزان کسر حجمی آلاینده در ارتفاع عابر پیاده (ارتفاع 2 متر) همبستگی منفی وجود دارد و با افزایش اولی، میزان آلاینده کاهش می یابد. در نهایت می توان گفت فرم سه مناسب ترین و فرم یک نامناسب ترین فرم به لحاظ شاخص های مورد مطالعه است و توصیه می شود برای توسعه های آتی در مناطق مسکونی شهر تهران مدنظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
293 تا 316
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2374938 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!