فرا تحلیل: تاثیر سطوح مختلف پروتئین خام و کربوهیدرات غیر الیافی خوراک بر بیان ژن ناقل اوره نوع ب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی

رابطه مستقیمی بین افزایش بیان ژن ناقل اوره نوع ب و جریان سروزی، مخاطی اوره در شکمبه وجود دارد. با این حال، هنوز نمی توان با اطمینان گفت بیان ژن ناقل اوره نوع ب تحت چه شرایطی افزایش می یابد.

هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سطوح مختلف پروتئین خام و کربوهیدرات غیر الیافی خوراک بر بیان ژن ناقل اوره نوع ب به صورت فراتحلیل انجام شد.

روش کار

پس از جستجو، 11 مقاله انتخاب شد و داده های مربوط به غلظت اسیدهای چرب فرار استیک، پروپیونیک و بوتیریک، نیتروژن آمونیاکی، pH و بیان ژن ناقل اوره نوع ب استخراج گردید. جهت انجام فراتحلیل از نرم افزار Comprehensive Meta-Analysis (CMA) نسخه 3 استفاده شد. با توجه به ماهیت پیوسته داده ها از تفاوت میانگین استاندارد شده و شاخص Hedges’s g برای محاسبه اندازه اثر استفاده شد. از هر دو مدل اثرات ثابت و تصادفی برای ترکیب اندازه اثر استفاده شد. برای بررسی میزان سوگیری انتشار از نمودار قیفی و آزمون های آماری استفاده شد.

نتایج

تاثیر پروتئین خام بر غلظت نیتروژن آمونیاکی (0001/0˂P) و بیان ژن ناقل اوره نوع ب (003/0=P) مثبت بود. استفاده از سطوح مختلف پروتئین خام تاثیر معنی داری بر pH و غلظت اسیدهای استیک، پروپونیک و بوتیریک نداشت. مقادیرI2 و Q به ترتیب برای اندازه اثر غلظت نیتروژن آمونیاکی و بیان ژن ناقل اوره نوع ب نشان دهنده وجود ناهمگنی بالا متوسط بود. استفاده از کربوهیدرات غیر الیافی بر pH (001/0˂P) تاثیر منفی داشت. سطوح مختلف کربوهیدرات غیر الیافی تاثیر معنی دار مثبت بر غلظت اسید پروپیونیک (001/0˂P) و بیان ژن ناقل اوره نوع ب (001/0˂P) داشت. مقادیرI2 و Q برای اندازه اثر pH و بیان ژن ناقل اوره نوع ب حاکی از وجود ناهمگنی بالا بود.

نتیجه گیری نهایی

استفاده از سطوح مختلف پروتئین خام و کربوهیدرات غیر الیافی در خوراک، افزایش بیان ژن ناقل اوره نوع ب را به دنبال دارد. با این حال به نظر می رسد، استفاده از مکمل های کربوهیدرات غیر الیافی در خوراک تاثیر بیشتری بر افزایش بیان ژن ناقل اوره نوع ب داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2375123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!