ارزیابی ترکیبات فیتوشیمیایی و فعالیت آنتی‎اکسیدانی، ضددیابتی و کشندگی میگوی آب‎شور برخی از گیاهان دارویی روییده در نپال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تولید شدید رادیکال‌های آزاد در بدن اوسان باعث آسیب مستقیم به مولکول‌های بیولوژیکی می‌شود که منجر به انواع مختلف بیماری‌ها می‌گردد. آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی یا مصنوعی مستقیما یا از تولید رادیکال‌های آزاد در بدن اوسان جلوگیری می‌کنند و یا با محدودکردن انتشار و خنثی کردن آنها باعث محافظت از سیستم ایمنی می‌گردند.

هدف

هدف از مطالعه بررسی کمی محتوای تام فنلی و فلاونوییدی، فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضددیابتی و آزمون سمیت عصاره متانولی قسمت‌های هوایی گیاهان دارویی استفاده شده در طب سنتی مانند  Ageratina adenophora، زربین و شاه‌پسند درختچه‌ای می‌باشد.

روش بررسی

محتوای تام فنلی با روش فولین- سیوکالتیو و محتوای تام فلاونوییدی با سنجش کلرید آلومینیوم اندازه‌گیری شد. فعالیت مهاری آلفا- آمیالز، برای ارزیابی فعالیت ضددیابتی عصاره گیاهان مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

از بین سه گونه مطالعه شده محتوای تام فنلی و فلاونوییدی شاه‌پسند درختچه‌ای به ترتیب با 10/20 ± 0/343 میلی‌گرم گالیک اسید در گرم عصاره و 1/87 ± 0/160 میلی‌گرم کویرستین در گرم عصاره از سایر گیاهان بیشتر بود. فعالیت روبش رادیکالی DPPH عصاره متاوولی شاه‌پسند درختچه‌ای با IC50 برابر با 106/18 ± 11/390 میکروگرم در میلی‌لیتر از دیگر گیاهان قوی‌تر بود. به علاوه، عصاره متاوولی Ageratina adenophora فعالیت مهار آلفا- آمیلازی بیشتری با IC50 برابر با 84/1 ± 007/0 میلی‌گرم در میلی‌لیتر از خود نشان داد. همچنین این گیاه در تست بررسی سمیت میگوی آبشور با LC50 برابر با 833/68 میکروگرم در میلی‌لیتر، سمیت از خود وشان داد.

 

نتیجه‌گیری

این تحقیق نشان می‌دهد که گیاهان دارویی که به‌طور سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، منابع غنی و قوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضددیابتی طبیعی هستند که ممکن است کاندیدای قوی داروهای طبیعی در فرآیند کشف دارو در آینده باشند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
102 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376252 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!