شناسایی و حذف عفونت های پروتئوس وولگاریس و کلپسیلا پنومونیا در موش های نود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

موش های نود نقص سیستم ایمنی دارند و بیشتر به عنوان مدل های جانوری برای بیماری های انسانی استفاده می شوند. باوجود ارزش زیاد این حیوانات و هزینه های گزاف نگهداری آنها در تحقیقات مختلف، مطالعات انجام شده در خصوص حذف موانع عفونی اجتناب ناپذیری که ممکن است حین پژوهش رخ دهد، بسیار محدود است. مطالعه حاضر، یک راهنمای عملی برای شناسایی و حذف عفونت های احتمالی ایجادشده در مدل های موشی نود ارایه می دهد.

مواد و روش‏‏ها

 در این تحقیق پس از پیوند رده سلولی سرطان خون انسانی به موش های نودC57BL/6 ، وزن بدن حیوانات به صورت روزانه اندازه گیری شد. پس از بروز مرگ ناگهانی و پی در پی 7 موش ، بستر آنها به سرعت تعویض شد و قفس ها، غذا و ظروف آب مجددا ضد عفونی شدند. همچنین، نمونه خون با استفاده از سیستم رادیومتریک بک تک بررسی شد و آنتی بیوتیک های موثر بر مبنای آزمون های مهار رشد میکروبی انتخاب شدند.

نتایج

پروتیوس وولگاریس و کلپسیلا پنومونیا به ترتیب با آزمون های رادیومتریک شناسایی شدند. بر اساس آزمایش های حساسیت ضد میکروبی، موش های بیمار، با سیپروفلوکساسین خوراکی (mg/kg 132) به مدت دو هفته و سپس با سیفکسیم (mg/kg 500) به مدت یک هفته تیمار شدند. در عفونت دوم، دوز پایینی از سیفکسیم (mg/kg 132) نیز به صورت پروفیلاکتیک تجویز شد. پس از پایان دوره درمان، حذف عفونت میکروبی در موش های بیمار گزارش شد. همچنین تا پایان دوره آزمایش هیچ نوع عفونتی در موش های سالم مشاهده نشد.

بحث و نتیجه‏ گیری

 نتایج این تحقیق نشان می دهند نظارت دقیق بر سلامتی مدل های موشی امکان شناسایی عفونت های احتمالی در آنها را فراهم می کند. سیپروفلوکساسین و سیفکسیم، آنتی بیوتیک های انتخابی برای حذف عفونت های پروتیوس وولگاریس و کلپسیلا پنومونیا هستند. همچنین، استفاده از دوز پایین آنتی بیوتیک به صورت پروفیلاکتیک، از بروز عفونت های محتمل جلوگیری می کند و ضمن حفظ جان این مدل های حیوانی پر هزینه، محیطی مناسب برای انجام آزمایش های برون تنی فراهم می آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p2376666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!