ارزیابی عیار آنتی بادی اختصاصی و بازماندگی قزل آلای رنگین کمان در پاسخ به چالش با باکترین استرپتوکوکوس اینیایی و یرسینیا راکری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

استرپتوکوکوزیس و یرسینیوزیس از مهمترین بیماری های ماهیان قزل آلای رنگین کمان در آبزی پروری می باشند. در این پژوهش، عیار آنتی بادی سرمی ضد باکتری استرپتوکوکوس اینیایی و یرسینیا راکری در ماهیان واکسینه شده با واکسن دوگانه این دو بیماری ارزیابی گردید. به همین منظور تعداد 300 قطعه ماهی قزل آلای رنگین کمان به وزن 2 ± 25 گرم به 4 تیمار ایمن شده با واکسن استرپتوکوکوزیس، ایمن شده با واکسن یرسینیوز، ایمن شده با واکسن ترکیبی استرپتوکوکوس/یرسینیوز و گروه کنترل تقسیم شده و تزریق واکسن به میزان 100 میکرولیتر در روزهای صفر و 14 به روش داخل صفاقی انجام گرفت. روزهای صفر، 30 و 60 واکسیناسیون، نمونه سرمی تهیه و به روش الایزا و با استفاده از آنتی بادی منوکلونال نسبت به تعیین عیار آنتی بادی ضد استرپتوکوکوس اینیایی و یرسینیا راکری اقدام گردید. همچنین بعد از روز 60 و به مدت 14 روز تیمارهای مذکور با دوز ایجاد کننده تلفات 50 درصد (LD50) هر باکتری به صورت جداگانه مورد چالش قرار گرفتند. نتایج حاکی از افزایش معنی دار میزان آنتی بادی در روز 30 و 60 آزمایش در تیمارهای آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود (05/0 > p)، هرچند این میزان در روز 60 نسبت به روز 30 کمتر می باشد. همچنین چالش باکتریایی نیز نشان داد که درصد تلفات تجمعی در تیمارهای ایمن شده نسبت به تیمار شاهد دارای اختلاف معنی دار می باشد. درصد تلفات بعد از چالش در تیمار واکسن استرپتوکوکوس، واکسن یرسینیوز و واکسن دوگانه به ترتیب برابر 10، 20 و 10 درصد بود که نسبت به تیمار کنترل تفاوت معنی داری مشاهده گردید (05/0 > p). بنابراین می توان گفت که تجویز واکسن دوگانه استرپتوکوکوزیس/یرسینیوزیس در ماهی قزل آلای رنگین کمان باعث ایجاد پاسخ ایمنی موثری در برابر این دو بیماری شده که قابل رقابت با هریک از واکسن ها به تنهایی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378229 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!