تاریخچه شیوه های سنتی درمان با تاکید بر نقش «اقلیم جغرافیایی» در روستای آبکنار استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شکل گیری بیماری های انسانی با شرایط آب و هوایی، نوع تغذیه و پوشش های گیاهی- حیوانی هر منطقه ارتباط مستقیمی دارد. طب سنتی از گذشته تا به امروز، برای درمان بیماری های رایج هر منطقه اغلب به سراغ دستاوردهای اقلیم جغرافیایی همان ناحیه می رود. هدف از این پژوهش، مروری بر تاریخچه شیوه های سنتی درمان با تکیه بر دستاوردهای اقلیم جغرافیایی مردم محلی روستای آبکنار استان گیلان است.

مواد و روش‌ها

 این پژوهش در سال 1399 با مطالعات کتابخانه ای، دست نوشته ها و مستندات محلی، مشاهده مستقیم نحوه کاربرد و چگونگی تاثیر درمان برخی شیوه ها، مصاحبه حضوری و تلفنی با: (1) درمانگران محلی و (2) افراد مسن (اعم از زن و مرد) انجام گرفته است. مطالب و یافته ها در قالب توصیفی- تحلیلی به بحث گذاشته شده اند.

یافته‌ ها

 به نظر می رسد که «اقلیم جغرافیایی روستای آبکنار» نقش بسیار مهمی در شکل گیری شیوه های سنتی درمان (اقلیم درمانی) از گذشته های دور تا به امروز داشته است. مجاورت با دریای مازندران و تالاب بندرانزلی، برخورداری از رویش عنصر «برنج»، پوشش های گیاهی منحصربه فرد منطقه و حضور برخی از گونه های خاص پرندگان به افزایش کیفیت و تنوع شیوه های سنتی درمان در روستای آبکنار کمک قابل توجهی نموده است.

ملاحظات اخلاقی

 صداقت و امانت داری در تحلیل، گزارش و انتشار مطالب رعایت شده است.

نتیجه‌ گیری

 در گذشته، به دلیل عدم پیشرفت علم پزشکی و ناآگاهی از منشا بیماری ها، برای ساکنین روستای آبکنار چاره ای جز دست به دامان طبیعت شدن به جهت یافتن راهی برای درمان بیماری ها باقی نمانده بود. از این رو، تجربیات ارزشمندی در زمینه درمان سنتی از گذشتگان به ساکنین روستای آبکنار به ارث رسیده است، تا جایی که مردمان این روستا در کنار داروهای شیمیایی از شیوه های درمان سنتی مبتنی بر اقلیم جغرافیایی خود برای بهبود بیماری های رایج در منطقه استفاده می کنند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2378867 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!