شناسایی انگل های روده ای در موش های آزمایشگاهی سه مرکز پرورش حیوانات آزمایشگاهی در تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

موش آزمایشگاهی پرکاربرد ترین حیوان برای تحقیقات آزمایشگاهی می باشد. وجود عفونت های انگلی در حیوانات آزمایشگاهی نه تنها بر روی نتایج تحقیقات اثر می گذارد، بلکه سلامت محققین را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

هدف

مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت آلودگی موش های سوری به انگل های روده ای شایع، در سه مرکز مهم تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی در تهران انجام شده است.

روش ‎کار

 در مطالعه حاضر 75 سر موش سوری (25 سر از هر مرکز) به صورت تصادفی تهیه و مورد بررسی قرار گرفتند. موش ها به روش بدون درد کشته و کالبدگشایی شدند. به منظور بررسی تک یاخته های گوارشی، از قسمت های مختلف روده و مدفوع گسترش مرطوب تهیه و در صورت لزوم از رنگ آمیزی های گیمسا و ذیل نلسون استفاده شد. جهت ارزیابی کرم های روده ای، محتویات لوله گوارشی بررسی گردید و کرم ها از محتویات جدا شدند، در صورت لزوم رنگ آمیزی انجام و سپس تشخیص صورت گرفت.

نتایج

در بین انگل های یافت شده، آسپیکولاریس تتراپترا بیشترین شیوع (3/93 درصد) و بعد از آن به ترتیب سیفاسیا اوبولاتا (6/62 درصد)، هایمنولپیس نانا (3/61 درصد)، تری تریکوموناس موریس (6/22 درصد)، ژیاردیا موریس (3/21 درصد)، اسپیرونوکلیوس موریس (6/18 درصد)، هایمنولپیس دیمینوتا (3/17 درصد) و کریپتوسپوریدیوم (6/6 درصد) شیوع کمتری داشتند.

نتیجه گیری نهایی

 از تعداد 75 سر موش سوری بالغ مورد بررسی، همه آن ها حداقل به یک نوع انگل آلوده بودند. این امر علاوه بر تاثیر روی نتایج تحقیقات می تواند سلامت محققین و افراد مرتبط را به خطر اندازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p2380458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!