بررسی عوامل موثر بر سبک زندگی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در زمینه سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگر سبک زندگی دانشجویان ناسالم باشد، دیر یا زود بیماری گریبان آنان را می گیرد و اگر سبک زندگی سالم پیشه دانشجویان باشد، سلامتی محصول چنین انتخابی خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف بررسی علل سبک زندگی ناسالم در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان انجام شد.

روش ها

در این مطالعه از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق متشکل از همه دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان فارس بود که از بین آنان، یک نمونه 20 نفره به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. فرایند گزینش نمونه ها و جمع آوری داده ها (اتمام نمونه گیری) تا اشباع نظری داده ها ادامه یافت. ابزار پژوهش، مصاحبه نیم ساختار یافته بود. تمام مصاحبه ها در محیط دانشگاه در فاصله زمانی فروردین تا مهر سال 1398 انجام گرفت. هر مصاحبه حدود 45 دقیقه به طول انجامید. در ابتدای مصاحبه، از مشارکت کنندگان درخواست شد که سبک زندگی خود در زمینه سلامت را تشریح کنند. در ادامه، متناسب با پاسخ مشارکت کنندگان، سوالات بعدی هم پرسیده شد. برای اطمینان از اعتبار داده ها، از روش های مختلفی مانند بررسی مداوم داده ها، تحلیل هم زمان آن ها، بازخورد به مصاحبه شوندگان، تخصیص زمان کافی و بازنگری ناظری استفاده گردید.  

یافته ها

6 مقوله بیش از همه در داده ها و مصاحبه ها خود را نمایان ساخت. به عبارت دیگر، پاسخ دهندگان به طرق مختلف، از 6 مقوله «الگوی غذایی، مدیریت سلامت، خواب و استراحت، تحرک جسمانی، بهداشت فردی و محیطی، بهداشت روانی» سخن گفتند.

نتیجه گیری

دانشجویان در همه مولفه های سبک زندگی سالم به مشکلات قابل توجهی اشاره نمودند که نیازمند توجه بیشتر مسوولان دانشگاه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 268
لینک کوتاه:
magiran.com/p2384022 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!