بررسی اثر واقعی کردن قیمت گاز طبیعی بر تورم، شاخص رفاه و انتشار کربن در ایران: رهیافت الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه پویا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف اصلی پژوهش آن است که واقعی کردن قیمت گاز طبیعی برای مصرف کنندگان داخلی چه تاثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی و انتشار کربن دارد و از الگوی تعادل عمومی محاسبه پذیر پویا استفاده شده است. در این پژوهش برای این که بتوان تاثیر واقعی کردن قیمت گاز طبیعی را بررسی نمود، در سناریوی اول تاثیر 10 درصدی و در سناریوی دوم تاثیر 30 درصدی افزایش قیمت گاز طبیعی بررسی شده و واکنش متغیرهای کلان اقتصادی ارزیابی شده است. برای تاکید بر قابل اتکا بودن الگو، تحلیل حساسیت سیستماتیک بر اساس تغییر پارامتر حاصل شده از کشش آرمینگتون، انجام شده و نتایج حاکی از کارایی الگو برآورد شده است. همچنین نتایج حاصل بیان گر تاثیر نسبتا کم افزایش قیمت گازطبیعی، بر تورم و همچنین تثبیت انتشار کربن در آینده است. این افزایش قیمت رشد مناسبی نیز در روند  بهبود شاخص رفاه تا افق 2030 در پی خواهد داشت. در مجموع واقعی کردن قیمت گاز طبیعی دارای آثار مثبت رفاهی بوده است. تاثیر تکانه های قیمت گاز طبیعی بر کاهش تولید دی اکسیدکربن از دیگر نتایج الگوی تعادل عمومی محاسبه پذیر در این مطالعه است. نکته مهم سیاستی این است که باتوجه به سناریوها و وجود عارضه رکود تورمی در اقتصاد ایران، باید اصلاح قیمت گاز طبیعی به صورت گام به گام و با برنامه زمان بندی مشخص انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386102 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!