اولویت بندی و تخصیص ریسک در پروژه های زیرساختی با روش مشارکت عمومی-خصوصی بر مبنای تلفیق تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اجرای پروژه های مختلف زیرساختی از جمله عوامل مهم و حیاتی در رشد و توسعه ی اقتصادی کشورها به شمار میرود. در سالهای اخیر به دلیل رشد روزافزون جمعیت و توسعه اقتصادی کشورهای مختلف در حال توسعه، نیاز شدیدی به توسعه زیرساختها در بسیاری از کشورها احساس میشود. یکی از مهمترین جنبه های ساخت و توسعه پروژه های عمرانی، تامین مالی پروژهه است که مهمترین نقش را در توسعه پروژه و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده ایفا میکند. به همین منظور در پژوهش حاضر، مطالعه موردی در پروژه های آزادراهی کشور ایران و همچنین انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با متخصصین و خبرگان در زمینه قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی در کشور، در ابتدا اقدام به شناسایی مهمترین ریسکهای موجود در این پروژه ها شده و سپس با استفاده از روش های آماری و استنباطی همچون روش های تصمیم گیری چند معیاره فازی، میزان اهمیت این ریسکها تعیین شده و اقدام به اولویتبندی آنها گردید. ریسکهای شناسایی شده در 0 حوزه مورد ارزیابی قرار گرفتند که حوزه های مربوط به ریسک پیمانکار، ریسک کارفرما، ریسک تامین کننده، ریسک مربوط به مشاور توسعه، ریسکهای محیط خارجی اثرگذار و ریسکهای حمل و نقل طبقه بندی شدند و با توجه به بررسیهای انجام شده با استفاده از روش تصمیم گیری فازی، ریسک های مربوط به عوامل خارجی اثرگذار در رتبه اول و ریسکهای مربوط به پیمانکار در رتبه دوم قرار گرفت و با توجه به نتایج حاصلشده، زیر ریسکهای این دو رتبه را مجددا بررسی نموده و اثرگذارترین ریسک ها شناسایی و معرفی شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 29
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2397990 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!