تبیین رابطه نفس و بدن: رهیافتی جهت درک رابطه خدا و انسان مبتنی بر اصل امکان فقری و بسیط الحقیقه کل الاشیاء
ازجمله مباحث مهم حکمت متعالیه «چگونگی ارتباط نفس و بدن» است که صدرالمتالهین با نوآوری در نحوه تبیین «امکان فقری» و «عینالربط بودن معلول» و نیز با نگاه متعالی خویش در «قاعده بسیط الحقیقه» به اثبات «عینیت نفس و بدن» پرداخته، و با همین نگرش به یکی دیگر از اصلیترین پرسشها یعنی چگونگی ارتباط خدا و انسان در حیطه اعمال و افعال پاسخ داده است. براساس مبانی صدرایی همانطور که قوا و بدن وجود منحاز و مستقلی ندارند و قوا و افعالش معلول نفساند، از این رهگذر به نحوه فاعلیت افعال انسان (که معلول و ممکنی از ممکنات و عینالربط به وجود حضرت حق است و وجودش تطور و تشانی از وجود خدا محسوب میشود) میتوان رهنمون گشت، و بدین مهم دست یافت که فاعلیت انسان نهتنها مستقل نبوده، بلکه حتی نقش وسایط هم نخواهد داشت و فقط مصحح قابلیت قابل برای فیض صادر از فیاض علیالاطلاق بوده و فاعلیت حقیقی تنها از آن خداوند است. در پرتو همین نگاه پرسشهای فرعی موجود در آیاتی همچون «ومارمیت اذ رمیت» پاسخ داده میشود.
نفس ، بدن ، وحدت جمعی ، امکان فقری ، بسیط الحقیقه ، فاعلیت حقیقی
-
اعتبارسنجی نگاه حکما به توحید الهی باتوجه به نگاه متکلمین در ادعیه و روایات
*
نشریه کلام پژوهی، پاییز و زمستان 1402 -
مستندات بساطت وجودی حضرت حق وشئونات آن در ادعیه ماثوره رهیافتی به توحید حقیقی از منظر ائمه بر اساس مبانی حکمت متعالیه
سید مرتضی حسینی شاهرودی، عباس جوارشکیان، *
فصلنامه آیین حکمت، تابستان 1401