تحلیل روابط بین پیشایندهای موثر بر فوبیای بوروکراسی با استفاده از تکنیک دیمتل فازی مطالعه موردی: یکی ازدانشگاه های علوم پزشکی کشورایران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به نگاه دوگانه شهروندان به خدمات عمومی، همان فوبیای بوروکراسی است که به معنای تصویر منفی بخش دولتی در ذهن شهروندان و بی‌اعتمادی آنان به بخش دولتی می‌باشد. این تحقیق به دنبال تحلیل روابط بین پیشایندهای موثر بر فوبیای بوروکراسی دریکی از دانشگاه های علوم پزشکی است.

روش پژوهش

پژوهش حاضر کیفی وازحیث هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی است.روش انتخاب نمونه بصورت هدفمند و گلوله برفی می‌باشد. برای غربالگری داده‌ها ازمیانگین نظرخبرگان برمنطق فازی استفاده شد، پرسشنامه‌ای با ساختاری ماتریسی برای کشف روابط علی میان عوامل تهیه شد. پس از حصول اطمینان ازعدم وجود رابطه معنادار میان شاخص‌های خبرگی و شاخص‌های پیچیدگی و دامنه مورد اتفاق خبرگان مبتنی بر روابط به نسبت قوی میان عوامل اقدام شد.

یافته‌ ها

 از میان عوامل، فساد اداری، اصلی‌ترین عامل محسوب می شود و ایجاد تغییرات سازنده در آن می تواند به کاهش فوبیای بوروکراسی کمک کند. همچنین دو عامل قواعد و رویه‌های سخت و انعطاف‌ناپذیر و عدم اطلاع‌رسانی دقیق فرآیندها، اثرگذارترین عوامل درمیان دیگرعوامل بوده است، اثرپذیرترین شاخص، عدم اطلاع‌رسانی دقیق فرآیندهاست. معیار بی‌انگیزگی کارکنان بیشترین تعامل را با سایر معیارهای مورد مطالعه دارد. معیار وجود باندبازی در ادارات از کمترین تعامل با سایر معیارها برخوردار است.

نتیجه‌ گیری

براساس نتایج سیاست‌مداران و مدیران باید تدابیری بیندیشند که ساختار بوروکراسی را از جهت داشتن سلسله مراتب و تقسیم کار با الگوی عقلایی هم‌جهت کنند؛ به لحاظ پیروی از قوانین و مقررات و توجه به تخصص و نظام شایستگی، با این الگو فاصله نداشته باشد و برای کاهش این سلسله مراتب تلاش شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2404133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!