مسئولیت کیفری انتقال دهندگان ویروس کووید-19 در جرم قتل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شیوع بیماری کروناویروس 2019 (Covid19) در سرتاسر جهان، در کنار شکل گیری بحران های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، چالش های حقوقی ای را نیز به همراه داشته است که آمار بالای متوفیان، اهمیت پرداختن به میزان مسیولیت کیفری انتقال دهنده این ویروس در جرم قتل را دو چندان می کند. بنابراین، هدف از این تحقیق، بررسی محدوده مسیولیت کیفری انتقال دهنده ویروس کووید-19 در جرم قتل (اعم از عمد و غیرعمد) می باشد.

مواد و روش‌ها

این مقاله به صورت توصیفی – تحلیلی با بهره گیری از منابع کتابخانه ای تدوین یافته است. یافته‌ها: یافته ها حاکی از آن است که برابر با ماده 492 ق.م.ا.، مسیولیت کیفری انتقال دهنده ویروس کووید-19 فرع بر وجود رابطه استناد است. در فرض وجود این رابطه، انتقال دهنده ممکن است به دلایلی نظیر وجود قاعده اقدام، فاقد مسیولیت کیفری قلمداد گردد؛ اما چنانچه مسیول به شمار رود، با لحاظ رکن معنوی وی، حسب مورد به مجازات قصاص، دیه و تعزیر محکوم خواهد شد.

ملاحظات اخلاقی

این مقاله با تکیه بر اصول اخلاقی، امانت داری و صداقت نگارش یافته است.

نتیجه‌گیری

فارغ از زمانی که هیچ کس مسیول مرگ انتقال گیرنده نیست؛ به طور کلی، بسته به رکن معنوی انتقال دهنده و وضعیت روانی وی، حکم موضوع متفاوت خواهد بود. چنانچه انتقال دهنده به قصد قتل، اعم از قصد صریح (بندهای الف و ت ماده 290 ق.م.ا.) و قصد ضمنی (بندهای ب و پ ماده 290 ق.م.ا.)، اقدام به انتقال ویروس به دیگری نماید، اصولا حکم به قصاص داده می شود، مشروط بر آنکه شرایط عمومی قصاص وجود داشته باشد (ماده 301 ق.م.ا.)؛ و چنانچه انتقال دهنده ویروس، بدون قصد قتل چنین کند، اگر قتل واقع شده، شبه عمد باشد (ماده 291 ق.م.ا.)، انتقال دهنده ویروس به پرداخت دیه به ورثه انتقال گیرنده متوفی و تعزیر مقرر در ماده 616 تعزیرات - آنجا که قتل، محصول تقصیر جزایی باشد - محکوم خواهد شد، و اگر قتل رخ داده، خطای محض باشد (ماده 292 ق.م.ا.)، حسب مورد انتقال دهنده و یا عاقله وی ملزم به پرداخت دیه می باشند (ماده 463 ق.م.ا.).

زبان:
فارسی
صفحات:
979 تا 992
لینک کوتاه:
magiran.com/p2405804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!