طراحی و اعتباریابی مدل توسعه ورزش های پایه: مطالعه موردی استان خراسان رضوی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی مدل توسعه ورزش های پایه بود.

روش شناسی

روش پژوهش حاضر ترکیبی- اکتشافی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان مرتبط با ورزش های پایه در استان خراسان رضوی در سال 1398 بودند که با روش نمونه گیری هدفمند 35 نفر از آنها انتخاب شدند. بخش کمی نیز مدیران باشگاه ها، مربیان رده های سنی در ورزش های پایه (333 نفر) بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 181 نفر به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه ای حاوی 2 بعد و 63 گویه بود. اعتبار ابزار با روایی همگرا و پایایی با ضرایب آلفای کرونباخ(80/0) حاصل شد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با روش تحلیل مضمون و برای پاسخ به سوالات پژوهش از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و LISREL نسخه 8/8، استفاده شد.

یافته ها

یافته های کیفی پژوهش به شکل گیری دو بعد محوری یعنی راهبردهای سازمانی با 5 مولفه (راهبردهای مدیریتی، مالی، پژوهشی، نرم افزاری و سخت افزاری) و راهبردهای فراسازمانی با 3 مولفه (راهبرد اجتماعی، فرهنگی و انگیزشی، راهبرد رسانه ای و راهبرد قانونی و دولتی) منجر شد که ذیل مضمون کلان راهبردهای توسعه ورزش های پایه قرار دارند. همچنین آزمون برازش مدل پژوهش نشان داد که ارزیابی کلی مدل راهبردهای توسعه ورزش های پایه دارای برازش قوی و مطلوب است(54/0=GOF).

نتیجه گیری

مدل نهایی توسعه ورزش های پایه با دو راهبرد سازمانی و فراسازمانی می تواند برای مسیولین و مدیران حوزه سیاست گذاری ورزشی در جهت توسعه ورزش های پایه در مدارس مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 145
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!