لزوم ادغام هنر در آموزش علوم پزشکی از دیدگاه خبرگان حوزه ی آموزش

پیام:
چکیده:
مقدمه
پزشکی فقط یک علم بیولوژیک نیست، بلکه هنر برخورد با ابعاد انسانی و معنوی را نیز شامل می شود. لذا این مطالعه با هدف بررسی نظر متخصصان آموزش‏پزشکی کشور و دانشجویان در خصوص ادغام ‏هنر در برنامه ‏درسی علوم پزشکی صورت گرفت.
روش بررسی
دراین پژوهش چند روشی (multi-method) 22 نفر از خبرگان برجسته حوزه ‏آموزش و 35 نفر از دانشجویان آموزش پزشکی کشور شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته با هفت سوال در مورد ضرورت تلفیق هنر در آموزش پزشکی بود که به طور همزمان مطالعه کمی، مطالعه کیفی و تحلیل داده ها انجام شد. روش کمی مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی و در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر اساتید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (83/0 = α) تایید شد.
نتایج
100 درصد از خبرگان و 80 درصد از دانشجویان آموزش پزشکی کشور، موافق تلفیق هنر در آموزش ‏پزشکی بودند و اذعان داشتند که به‏طور رسمی در دانشگاه های کشور وجود ندارد و گنجاندن آن را در برنامه ‏درسی پزشکی را لازم دانستند. از دیدگاه شرکت کنندگان، هنر درآموزش پزشکی کاربرد های فراوانی ازجمله بهبود یاددهی و یادگیری، ارتقاء خلاقیت، ارتقاء عواطف، ماندگاری مطالب در ذهن، یادگیری کاربردی و پرورش تفکر انتقادی و خلاق دارد.
نتیجه گیری: مجموعه ی نظرات خبرگان و دانشجویان بر ضرورت ادغام هنر در برنامه ‏درسی علوم پزشکی و نیز بکارگیری شیوه یاددهی- یادگیری بر مبنای هنر در رشته ‏های علوم‏ پزشکی تاکید داشتند. اما بهتر است به‏گونه ‏ای باشد که بار آموزشی بیشتری به دانشجویان تحمیل نشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 270
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!