الگوی راهبردی روش های تعمیق فرهنگ خودحفاظتی در پلیس

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کاهش و یا مهار جرایم و تخلف ها در سازمان ازطریق اقدام های خودحفاظتی، عاملی است پیشگیرانه که به عنوان موثرترین و کم هزینه ترین روش های پایش و مهار جرایم و تخلف ها، بسیار اثربخش خواهد بود. خودحفاظتی موجب تعالی کارکنان شده و ارتقای خودحفاظتی و نهادینه نمودن فرهنگ آن در سازمان، عاملی موثر و مطمین در پیشگیری از جرایم و تخلف ها محسوب می گردد. در سازمان های امنیتی به خصوص نیروی انتظامی با علم به ضعف سامانه های کنترلی بیرونی و سنتی در جلوگیری از انحراف اهداف، اعتقاد به تاثیرگذاری شدید کنترل درونی (خودحفاظتی) برای پیشگیری از شکست های امنیتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نیروی انتظامی باتوجه به حساسیت ماموریت های خود، بیش از سایر نهادها و سازمان ها نیازمند مراقبت و حفظ سازمان خود است؛ بنابراین ایجاد، تعمیق، نهادینه سازی و ارتقای فرهنگ خودپایی و خودحفاظتی در ناجا مهم ترین و اساسی ترین شیوه و روش حفظ و صیانت از منابع انسانی و سازمانی است؛ بنابراین هدف از تالیف این مقاله ارایه الگوی راهبردی در تبیین روش های تعمیق و نهادینه سازی فرهنگ خودحفاظتی در سازمان پلیس است.

روش شناسی

مقاله حاضر با روش کتابخانه ای و اسنادی و بهره جستن از اسناد بالادستی، نظرات خبرگان، منابع معتبر علمی و تجربی و بااستفاده از روش تحلیل محتوا به رشته تحریر درآمده است؛ بنابراین با توجه به کیفی بودن مقاله فاقد نمونه آماری است، ولی جامعه آماری از گروه نخبگان در سطح مدیران عالی انتظامی به تعداد 14 نفر برای مصاحبه عمیق در راستای کشف و تبیین جنبه های مختلف انتخاب شدند.

یافته ها و نتیجه گیری

محقق در فرجام پژوهش های خود به تبیین روش های تعمیق و نهادینه سازی فرهنگ خودحفاظتی مبتنی بر مولفه های موثر در دو بعد اصلی آن یعنی بعد «اعتقادی» و بعد «نظری» دست پیدا کرده است که در نهایت به همراه پیشنهادات راهبردی و کاربردی متناسب با نتایج حاصل از پژوهش ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2408792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!