طراحی حسگر فلورسانس بر اساس نانوذرات پلی دوپامین برای اندازه گیری گالیک اسید

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

گالیک اسید (GA) یک ترکیب پلی فنولی است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی و گیرنده رادیکال های آزاد است و برای محافظت بدن در برابر سرطان و بیماری های قلبی- عروقی مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه گیری کمی غلظت گالیک اسید در غذاها، گیاهان دارویی و نیز سیالات بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مواد و روش ها

در این مطالعه نانوصفحات دی اکسید منگنز با احیای پتاسیم پرمنگنات در حضور صمغ عربی ساخته شدند. از نانوصفحات MnO2 برای اکسیداسیون سریع دوپامین و تولید نانوذرات پلی دوپامین فلورسانس کننده استفاده شد. گالیک اسید این توانایی را دارد تا نانوصفحات MnO2را به یون های Mn2+ کاهش دهد و در نتیجه مقدار MnO2 مورد نیاز برای تشکیل نانوذرات پلی دوپامین کاهش می یابد و شدت سیگنال فلورسانس کاهش می یابد.

یافته ها

 غلطت گالیک اسید متناسب با کاهش شدت سیگنال فلورسانس نانوذرات پلی دوپامین است. اثر پارامترهای مختلف از قبیل pH، زمان و طول موج برانگیختگی در حسگر طراحی شده ارزیابی شد. تحت شرایط بهینه، رابطه خطی خوبی بین مقادیر کاهش شدت سیگنال فلورسانس (F0-F) و غلظت گالیک اسید در محدوده 1 تا 100 میکرومولار مشاهده شد و مقدار حد تشخیص 5/0 میکرومولار به دست آمد. علاوه بر این، حسگر طراحی شده دارای انتخابگری خوب نسبت به گالیک اسید است.

نتیجه گیری

بنابراین، حسگر فلورسانس طراحی شده بر اساس نانوذرات پلی دوپامین با حساسیت و انتخابگری مناسب برای اندازه گیری گالیک اسید در نمونه های حقیقی مورد استفاده قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2409290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!