فلسفه برای کودکان در تراز دانش فلسفه و جواز تربیت اسلامی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
متیو لیپمن، پردازشگر مفهوم فلسفه برای کودکان، عنوان فلسفه را در برنامه آموزشی فلسفه برای کودکان، متفاوت از برداشت عمومی فیلسوفان از این واژه انتخاب کرده است؛ تا جایی که می توان اذعان نمود که این مفهوم اساسا در سپهر معنایی فلسفه قرار نمی گیرد و یا بسیار کم وسعت تر از آن است. مقاله حاضر بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی، برنامه فلسفه برای کودکان را در ارتباط و در تراز با جایگاه و مرتبه دانش فلسفه با تاکید بر دو موٴلفه معنا و موضوع فلسفه بررسی نماید. همچنین از دیدگاه تربیت اسلامی که نظام تربیتی در کشور ما به تاسی و تاثیر از آن صورت می گیرد، ضرورت یا عدم ضرورت آموزش فلسفه به کودکان و نیز اولویت آن را بررسی کند. نتایج نشان دهنده آن است که معنا و موضوع فلسفه در «فلسفه برای کودکان» با معنا و موضوع رایج آن در دانش فلسفه که موجود بما هو موجود است، تفاوت دارد. موضوع فلسفه در فلسفه برای کودکان از سطح موضوعات و مسایل محیط طبیعی و اجتماعی فراتر نمی رود؛ چرا که در این برنامه، تاکید بر عدم رسیدگی به موضوعات و مسایل متافیزیکی است. حال آنکه متافیزیک و مسایل آن از جمله موضوع خدا، از موضوعات اساسی در فلسفه بوده و تربیت اسلامی نیز بر مدار آن استوار است. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که در تربیت اسلامی، دستور و توصیه مستقیمی به آموزش فلسفه برای کودکان وجود ندارد. اما از سوی دیگر، فلسفیدن به وسیله کودکان نهی نیز نشده است. با این حال، اولویت آموزش ها در تربیت اسلامی، آموزش فلسفه نیست؛ بلکه اولویت با آموزش اصول، عقاید، آداب و اخلاق اسلامی و تادیب کودکان است. بدین سان فلسفه برای کودکان در اولویت نظام تربیت اسلامی قرار نمی گیرد.
کلیدواژگان:
فلسفه برای کودکان ، معنا ، موضوع ، فلسفه ، تربیت اسلامی
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 82
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2410082
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
نقش شاکله در تربیت اخلاقی با توجه به مفهوم عاملیت انسان
زهرا معارف وند، مریم بناهان قمی*،
نشریه اندیشه های نوین تربیتی، پاییز 1403 -
تربیت اخلاقی مبتنی بر هویت اخلاقی یک پارچه: پلی میان نظر و عمل اخلاقی
فاطمه وکیل، مریم بناهان*، ، فاطمه وجدانی
نشریه تاملات اخلاقی، بهار 1403