رابطه حرمت خود و کمال گرایی ناسازگار با اعتیاد به کار در بین کارکنان بهداشت و درمان : نقش واسطه ای نشخوار فکری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اعتیاد به کار وضعیتی است که با پیامدهای فردی و اجتماعی مختلف ارتباط دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای نشخوار فکری در رابطه بین حرمت خود و کما گرایی ناسازگار با اعتیاد به کار بود.

روش کار‌

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کارکنان بهداشت و درمان بیمارستا ن های دولتی شهر تهران در سال 1399 بود که با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه تعدد 316 نفر انتخاب شدند. داده ها با مقیاس حرمت خود روزنبرگ (RSES)، مقیاس پاسخ نشخواری (RRS)، سیاهه اعتیاد به کار (WorkBAT)، مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی (PNPS) گردآوری و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

نتایج نشان داد اثر مستقیم حرمت خود بر نشخوار فکری (44/0- =β، 001/0P<) و بر اعتیاد به کار (15/0- =β، 001/0P<) منفی معنادار بود. همچنین، اثر مستقیم کمال گرایی ناسازگار بر نشخوار فکری (37/0=β، 001/0P<)، اثر مستقیم کمال گرایی ناسازگار بر اعتیاد به کار (26/0 =β، 001/0P<) و اثر مستقیم نشخوار فکری بر اعتیاد به کار (28/0=β، 001/0P<) منفی معنادار است. نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد نقش واسطه ای نشخوار فکری در رابطه حرمت خود با اعتیاد به کار (12/0- =β، 01/0P<) و در رابطه کمال گرایی ناسازگار با اعتیاد به کار (10/0 =β، 01/0P<) معنادار است.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر بر نقش واسطه‌ای نشخوار فکری به عنوان یک مکانیسم شناختی مهم در رابطه بین عوامل شخصیتی و اعتیاد به کار تاکید دارد. یافته ها می تواند به جهت دهی پیشگیری ها و مداخلات هدفمند برای اعتیاد به کار در کارکنان بهداشت و درمان کمک کند. بنابراین، توجه به مکانسیم های شناختی ناکارآمد و اصلاح آنها می‌تواند روش مطلوبی برای کاهش اعتیاد به کار باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 85
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2410985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!