بررسی و نقد دیدگاه آلوین پلانتینگا در مورد ماهیت، ذات الهی و امکان شناخت آن
پژوهش پیش رو با هدف پاسخگویی به پرسش های اصلی «آیا امکان شناخت ذات الهی از منظر آلوین پلانتینگا ممکن است؟ نظر او در این خصوص چه ضعفها و قوتهایی دارد؟» ترتیب یافت. یافته های این پژوهش عبارتاند از: در شبکه واژگانی پلانتینگا ذات و ماهیت به یک معنا به کار رفته اند؛ از منظر پلانتینگا خدا دارای حاکمیت مطلق بر عالم است. پلانتینگا بر این حاکمیت آثاری را مترتب می داند: بساطت ذات، عینیت ذات و لوازم ذات (که البته با تردیدهایی از منظر پلانتینگا همراه است) و عدم تناهی ذات. پس از این پلانتینگا لزوم ذات یا ماهیت را برای وجود خدا اثبات کرده و ذات را عین وجود می داند. نقدهای عدم صراحت در بیان رابطه ذات و لوازم ذات و عدم تصریح در مواضع بر بیانات او وارد است. درنهایت پلانتینگا باور به ناممکنبودن شناخت ذات را رد کرده، می پذیرد که انسان امکان شناخت ذات الهی را دارد؛ البته نقدهایی مانند فروکاستن خداشناسی به مسایل مفهومی و پیش فرض قراردادن صحت متون مقدس، بر استدلال های او وارد است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و با استفاده از ابزار کتابخانه به جمع آوری داده ها و تحلیل و نقد آنها پرداخته است.
-
مفهوم شناسی نظام انقلابی از منظر حکمت متعالیه
*، میلاد اصابتی
نشریه پژوهش های انقلاب اسلامی، بهار 1403 -
بررسی مقایسه ای حقیقت نفس از منظر فخر رازی و ابن سینا
فاطمه ملبوبی*، عین الله خادمی، عبدالله صلواتی،
پژوهشنامه مذاهب اسلامی، پاییز و زمستان 1402 -
بررسی و نقد نظریه زیادت صفات حق تعالی بر ذات او از منظر فخر رازی
*، عین الله خادمی، فاطمه ملبوبی،
پژوهشنامه مذاهب اسلامی، بهار و تابستان 1402 -
راه طی شده متز در معنای زندگی و نقد «نظریه بنیادین»
مهدی صانعی*، عین الله خادمی، حمیدرضا حاجی بابایی،
نشریه پژوهش های مابعدالطبیعی، پاییز و زمستان 1401