به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « پلانتینگا » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «پلانتینگا» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرح رامین*

    مقاله حاضر دو هدف را پی می گیرد: نخست ارایه تبیین و تحلیلی از برهان وجودی آنسلم و پلانتینگا بر اساس تقریر «ویلیام رو»-خداناباور معاصر-و دوم تعیین جایگاه مغالطه «پنداشت پرسش» در این استدلال. «رو» پس از طرح نقدهایی که بر تقریر آنسلمی این استدلال وارد شده است، قرایت موجهاتی پلانتینگا را قانع کننده ترین روایت برهان می داند و معتقد است که تقریرهای پیشین با تکیه بر این اصل که «وجود در واقعیت» ویژگی برتری بخش است، گرفتار مغالطه منطقی هستند. تقریر پلانتینگا نیز بر این مقدمه که خدا «موجودی ممکن با حداکثر کمال است»، استوار است و این گزاره تنها در صورتی صادق است که خدا در جهان واقعی، وجود داشته باشد. در این پژوهش، با روشی تحلیلی-انتقادی نشان می دهم روایت آنسلمی و بازسازی این روایت از طریق پلانتینگا مغالطه آمیز است و روایت موجهاتی پلانتینگا نیز گرچه دارای ضرورت منطقی است؛ اما ضرورت وجود خداوند در خارج را اثبات نمی نماید؛ زیرا کمال در این برهان به گونه ای تعریف شده که به مغالطه «پنداشت پرسش» دچار است.

    کلید واژگان: آنسلم, برهان وجودی, پلانتینگا, مغالطه پنداشت پرسش, ویلیام رو}
    Farah Ramin *

    This paper has two objectives first, to provide an explanation and analysis of Anselm and Plantinga's ontological argument based on the interpretation of William Rowe, a contemporary atheist, and second, to determine the place of the fallacy of " begging the question" in this argument. After presenting the criticisms of Anselm's interpretation of the argument, Rowe considers Plantinga's modal version to be the most convincing version of the argument and believes that previous interpretations, based on the principle that "existence in reality" is a superior property, are caught in a logical fallacy. Plantinga's interpretation is also based on the premise that God is "a possible being with maximum perfection," and this proposition is true only if God exists in the real world. In this research, using an analytical-critical method, I show that Anselm's interpretation and Plantinga's reconstruction of it are fallacious, and although Plantinga's modal interpretation has logical necessity, it does not prove the necessity of God's existence in the external world. This is because perfection in this argument is defined in a way that falls into the fallacy of "begging the question”.

    Keywords: Ontological argument, Anselm, Plantinga, William Rowe, Fallacy of Begging the Question, Modal Interpretation, Perfection}
  • علی کربلایی پازوکی، صالح حسن زاده، حسین قلی پور*

    حوادث و ناملایمات اخلاقی و طبیعی بخشی از شروری هستند که در محیط اطرافمان با آنها مواجه هستیم. مسیله این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و شیوه گردآوری کتابخانه ای، بررسی تطبیقی آرای عقلی دو متفکر مسلمان و مسیحی(آیت الله جوادی آملی و پلانتینگا) و بیان ترابط موضوع شرور با علم، قدرت و حکمت الهی از منظر این دو اندیشمند می باشد. آیت الله جوادی ، شر را به امر عدمی تحلیل نموده، و علاوه بر آن از راه حل خلقت نظام احسن و نسبی انگاری شرور در دفع این شبهه استفاده نموده اند. پلانتینگا نیز برای حل مسیله شر، از روشی منطقی کمک می جوید که به «دفاع مبتنی بر اختیار» معروف است. جوابیه جهان های ممکن نیز در قالب همین نظریه بدان پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که؛ این دو اندیشمند در اصل اعتقاد به خدای کامل مطلق اشتراک نظر دارند. البته دیدگاه آیت الله جوادی، پاسخگوی شبهه شرور اخلاقی و طبیعی است، اما پاسخ پلانتینگا ناظر به شرور اخلاقی صرف است و غیرمستقیم شبهه شرور طبیعی را جواب می دهد.

    کلید واژگان: شر بالذات و بالعرض, دفاع مبتنی بر اختیار, فلسفه شرور, جوادی آملی, پلانتینگا}
    Ali Karbalaei Pazooki, Saleh Hasanzadeh, Hossein Gholipour*

    Moral and natural accidents and misfortunes are part of the evil that we face in our surroundings. The problem of this research with the descriptive-analytical method and library-based collection, is a comparative study of the intellectual opinions of two Muslim and Christian thinkers (Ayatollah Javadi Amoli and Plantinga) and the connection between the subject of evil and Divine Science, Power and Wisdom from their views. Ayatollah Javadi has analyzed evil as nonexistent, and in addition, has used the theory of the best system, nizami ahsan, and relativizing the evil to solve the doubt. Plantinga, however, seeks help from a logical method known as the "defense based on authority". The answer on possible worlds is also discussed with this theory. The research findings show that the thinkers share the belief in the absolute perfect God. Of course, Ayatollah Javadi's point of view answers the question of moral and natural evil, but Plantinga's answer refers to mere moral evil and indirectly answers the question of natural evil.

    Keywords: Essential, Accidental Evil, Defense Based on Authority, the Whyof the Evil, Javadi Amoli, Plantinga}
  • زینب شکیبی*، فهیمه خوشنویسان
    پلانتینگا از فیلسوفان فضیلت گرا و در معرفت شناسی دارای رویکرد وثاقت گرایی و برون گرایی است. در اعتمادگرایی مبتنی بر فضیلت به ویژگی های فضیلتی و رذیلتی فاعل شناسا اعم از ویژگی ها و استعداد قوای معرفتی برای مودی به صدق بودن باور تاکید شده است. پلانتینگا در معرفت شناسی عام نظریه ضمانت را در مکانیزم کارکرد صحیح قوا تقریر کرد و برای ضمانت چهار شرط قرار داد که عبارت است از: صحت قوای معرفتی، صحت کار و محیط مناسب، هدف و برنامه. او در معرفت شناسی دینی انسان ها را دارای حس الوهی می داند که در شرایط مناسب، حس خداشناسی فعلیت یافته باورهای دینی صادق تولید می کند. از نظر ملاصدرا قوای ادراکی و ویژگی های فاعل شناسا در شکل گیری باور موثر هستند. ملاصدرا با شرط فضیلت مندی قوای ادراکی در مورد گزاره های دینی، قوای موجد باورهای دینی صادق را از سایر قوا متمایز می کند. او قوه قدسیه را در انسان هایی که دارای قوای ادراکی موهبتی هستند، با دو فرایند وحی و الهام، موجد باور صادق دینی می داند. خطاناپذیر دانستن باورهای صادق حاصل از قوه قدسیه و ذاتی دانستن قوای ادراک گزاره های دینی، گسترده بودن باورهای دینی صادق و تاثیر عوامل غیرمعرفتی موثر بر معرفت و نقش فضایل اخلاقی در معرفت از دلایل مشابهت دیدگاه ملاصدرا به پلانتینگا می باشد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, حس الوهی, عوامل غیرمعرفتی, قوه قدسیه, ملاصدرا}
    Zeinab Shakibi *, Fahimeh Khoshnevisan
    Plantinga is one of the virtue-oriented philosophers and in epistemology, he has an approach of reliability and extroversion, in virtue-based reliability, the virtue and vice characteristics of the knowing agent, including the characteristics and aptitude of epistemological powers, are emphasized for Modi on the truth of belief. In general epistemology, Plantinga presented the theory of guarantee in the mechanism of the correct functioning of powers, and to guarantee the four conditions of the contract, which are: correctness of cognitive powers, correctness of work and suitable environment, purpose and plan, in religious epistemology, Plantinga considers humans to have a divine sense that Under the right circumstances, an actualized sense of theology produces honest religious beliefs. According to Mullah Sadra, the perceptive powers and the characteristics of the cognitive subject are effective in the formation of beliefs. With the condition of virtue of the perceptive powers regarding religious propositions, he distinguishes the powers that generate sincere religious beliefs from other powers. are, with the two processes of revelation and inspiration, the originator of honest religious belief, knowing the infallibility of honest beliefs resulting from the power of sanctity and recognizing the powers of perception of religious propositions as inherent, the wideness of honest religious beliefs and the influence of non-cognitive factors affecting knowledge and the role of moral virtues in Knowledge is one of the reasons for the similarity of Mulla Sadra's view to Plantinga.
    Keywords: Divine sense, Holy Power, Molasdra, Non-Cognitive Factors, Plantinga}
  • ملیحه آقائی، سید احمد فاضلی*، زهرا خزاعی
    استدلال کانتوری گریم از جمله براهینی است که در مباحث فلسفی اخیر ناسازگاری مفهوم علم مطلق را مورد هدف قرار داده است. گریم با استناد به اصل ریاضی کانتور و بر مبنای تعریف پذیرفته شده علم مطلق، یعنی علم به تمامی گزاره های صادق، وجود عالم مطلق را به دلیل عدم امکان وجود متعلق علم او، یعنی «مجموعه گزاره های صادق»، انکار می نماید. در این زمینه پاسخ های متعددی در دفاع از علم مطلق الهی از سوی متفکران مسیحی معاصر ارایه شده که یکی از مهم ترین آنها خودمتناقض دانستن این استدلال است که پلانتینگا آن را مطرح کرده است. سنت فلسفه اسلامی از جهت تبیین ماهیت علم مطلق با سنت الهیات مسیحی تفاوت مبنایی دارد. اما با توجه به ظرفیت حکمت متعالیه صدرایی، با استناد به مباحثی چون تعریف و ماهیت مجموع و همچنین شرایط تسلسل محال، می توان علاوه بر ابطال فرض استدلال گریم مبنی بر وجود حقایق بیشتری از مجموعه تمام حقایق، امکان علم عالم مطلق به سلسله نامتناهی از مجموعه حقایق را اثبات نمود.
    کلید واژگان: علم مطلق, قضیه کانتور, پاتریک گریم, پلانتینگا, ملاصدرا}
    Malihe Aghaei, Seyed Ahmad Fazeli *, Zahra Khazaei
    Patrick Grim has presented an argument against the compatibility of Divine Omniscience. Citing Cantor's Theorem and using the accepted definition of omniscience -knowledge of all true propositions- Grim denies the existence of an Omniscient due to the impossibility of a set that includes all true propositions. Grim's argument raised many answers by Christian philosophers. For example, Plantinga has objected to this argument by showing its self-contradictoriness. Although there are fundamental differences between Islamic and Christian theology in explaining the nature of omniscience, considering the capacity of Sadra's transcendent wisdom, by citing issues such as the definition and nature of collection as well as the conditions of impossible sequence, addition to refuting Grim's argument that there are more facts than the set of all facts, the possibility of the knowledge of Omniscient to an infinite series of sets of facts can be proved.
    Keywords: Omniscience, Cantor’s Theorm, Patrick Grim, Plantinga, Mulla Sadra}
  • فهیمه خوشنویسان*، زینب شکیبی، سید علی علم الهدی، جلال پیکانی

    ویتگنشتاین با نگاه زبان شناختی به باورهای دینی وکیرکگارد بانگاه متعارض به گزاره های دینی جزء ایمانگرایان قلمدادمیشوند، پلانتینگا دارای رویکرد برونگرایانه و اعتمادگرایانه است. او در سازو کار رسیدن به معرفتشناسی عام خود ابتدا از عملکرد قوای صحیح معرفتی و معرفت تضمین شده سخن میگویدوسپس بااین مبانی وارد معرفت شناسی دینی میشود.پلانتینگادر معرفت شناسی دینی دارای رویکرد فضلیت محوری است،فضیلتمندی باورهای ناشی از حس الوهی ،بخاطر پایه و یقینی بودن این قوه است ، استدلال براساس واقعا پایه بودن ما را به ایمانگرایی رهنمون میکند. اواز پایه بودن باورهای حاصل از حس الوهی ، معرفت طبیعی خداوند را نتیجه میگیرد،این شناخت ،طبیعی،غیرعقلانی ، موثق و تضمین شده است، علاوه براین پلانتینگا در تجربه دینی نیز ،ایمانگرایانه عمل کرده است زیرا باورهای دینی حاصل از تجربه دینی باورهایی پایه و خطاناپذیرهستند ،بنابراین اعتقاد به خداوند هم به نحو پایه وبدون استدلال پذیرفته میشود. پلانتینگا باانکه در ظاهر به ایمانگرایی اعتراف نمیکند وچنین ادعایی را قبول ندارد اما ایمانگرا بودن وی از لوازم پذیرفتن نظریاتش است وبدون قایل شدن به ایمانگرایی ،میتوان گفت دستگاه و ساختار معرفت شناسی دینی او بدرستی طرح ریزی نشده است.

    کلید واژگان: ایمان گرایی, پلانتینگا, حس الوهی, معرفت شناسی دینی}
    Fahimeh Khoshnevisan *, Zeinab Shakibi, Saaid Ali Alamolhoda, Jalal Peykani

    Wittgenstein with a linguistic view of religious beliefs, and Kierkegaard, who opposes religious propositions, are considered believers, Plantinga has an extroverted and trusting approach. In the mechanism of reaching his general epistemology, he first talks about the functioning of correct epistemological powers and guaranteed knowledge, he enters religious epistemology with these foundations. Plantinga has a virtue-oriented approach in religious epistemology. The virtue of beliefs resulting from divine sense is due to the basis and certainty of this power, reasoning based on its true basis leads us to faith. From the basis of the beliefs resulting from the divine sense, he concludes the natural knowledge of God, this knowledge is natural, reliable and guaranteed. Plantinga has removed any rational reflection from the process of producing and guaranteeing beliefs resulting from divine sense. Plantinga has also acted as a believer in his religious experience. Religious beliefs resulting from religious experience are basic and infallible beliefs, so belief in God is also accepted as a basis. Plantinga, although he does not admit to being a believer and does not accept such a claim, but his being a believer is an essential part of accepting It is his. And without believing in faith, it can be said that his religious epistemological apparatus and structure are not properly planned.

    Keywords: Divine sense, fideism, Plantinga, Religious epistemology}
  • محسن خیاط کاشانی*، میرسعید موسوی کریمی

    بنابر دیدگاه طبیعت گرایی روش شناسانه، استفاده از روش ها، قوانین و نیروهای طبیعی برای توضیح پدیده ها کافی است و عوامل ماورای طبیعت و الهی در این میان نقشی ندارند. طبیعت گرایی فلسفی نیز، دیدگاهی هستی-شناسانه است که بنابرآن، غیر از عوامل طبیعی و هویات فیزیکی، علت و هویت دیگری در عالم وجود ندارد. معمولا طبیعت گرایان با تمسک به نظریه ی فرگشت داروین در توضیح چگونگی پیدایش ارگانیسم های پیچیده و تعمیم آن به کل موجودات و رخ دادهای عالم، تلاش می کنند دیدگاه خود را توجیه کنند. در این مقاله، ضمن توضیح دیدگاه دنیل دنت به عنوان نماینده ی شاخص دیدگاه طبیعت گرایی فلسفی، استدلال های او جهت توجیه طبیعت گرایی فلسفی صورت بندی و نقد می شوند. سپس نقد آلوین پلانتینگا علیه باور به طبیعت گرایی و فرگشت توضیح، و نشان داده می شود این دو باور با یک دیگر ناسازگارند و جمع آن دو، خودشکن است. نتیجه مقاله نیز این است که طبیعت گرایی هستی شناسانه دیدگاهی درست و قابل اعتماد نیست.

    کلید واژگان: طبیعت گرایی, فرگشت, داروین, دنت, پلانتینگا}
    Mohsen Khayatkashani *, Mirsaeid Mousavi Karimi

    According to methodological naturalism, in scientific explanation we can only appeal to natural laws, forces and entities, without assuming any role for supernatural entities and parameters. Philosophical naturalism is an ontological view according to which there is nothing but natural elements, principles, and physical entities. To justify their views, naturalists usually use Darwin's theory of evolution and extend its domain over all phenomena. In this paper, we will explain Daniel Dennett's views on these issues and critically evaluate his arguments. Then, Alvin Plantinga's evolutionary argument against naturalism will be discussed. The conclusion of the paper is that ontological naturalism is not a correct and tenable opinion.

    Keywords: naturalism, Evolution, Darwin, Dennett, Plantinga}
  • عین الله خادمی، امیرحسین منصوری نوری، مریم محمدی نوری، مسعود زین العابدین

    پژوهش پیش رو با هدف پاسخگویی به پرسش های اصلی «آیا امکان شناخت ذات الهی از منظر آلوین پلانتینگا ممکن است؟ نظر او در این خصوص چه ضعف‎ها و قوت‏هایی دارد؟» ترتیب یافت. یافته های این پژوهش عبارت‏اند از: در شبکه واژگانی پلانتینگا ذات و ماهیت به یک معنا به کار رفته اند؛ از منظر پلانتینگا خدا دارای حاکمیت مطلق بر عالم است. پلانتینگا بر این حاکمیت آثاری را مترتب می داند: بساطت ذات، عینیت ذات و لوازم ذات (که البته با تردیدهایی از منظر پلانتینگا همراه است) و عدم تناهی ذات. پس از این پلانتینگا لزوم ذات یا ماهیت را برای وجود خدا اثبات کرده و ذات را عین وجود می داند. نقدهای عدم صراحت در بیان رابطه ذات و لوازم ذات و عدم تصریح در مواضع بر بیانات او وارد است. درنهایت پلانتینگا باور به ناممکن‏بودن شناخت ذات را رد کرده، می پذیرد که انسان امکان شناخت ذات الهی را دارد؛ البته نقدهایی مانند فروکاستن خداشناسی به مسایل مفهومی و پیش فرض قرار‏دادن صحت متون مقدس، بر استدلال های او وارد است. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و با استفاده از ابزار کتابخانه به جمع آوری داده ها و تحلیل و نقد آنها پرداخته است.

    کلید واژگان: ذات, ماهیت, امکان شناخت, بساطت, عدم تناهی, پلانتینگا}
    Ainolla Khademi, Amirhosain Mansourinouri, Maryam Mohammadi Nouri, Masoud Zeinolabedin

    This paper has been written with the aim of answering the following two questions: "Is it possible to know the God’s Essence in view of Alvin Plantinga? What are its strengths and weaknesses in this regard?" The findings of this paper are: In the Plantinga’s vocabulary network, essence and nature are used in the same sense; in view of Plantinga, God has absolute sovereignty over the universe. Plantinga has the following effects on this sovereignty: The simplicity of the Essence, the objectivity of the Essence and the Essence’s necessaries (which, of course, is accompanied by doubts from Plantinga's point of view) and the infinity of the Essence; After this, Plantinga proves the necessity of Essence or Nature for God and considers God’s Essence as the same as God’s Being. The lack of clarity in expressing the relationship between Essence and the necessity of Essence, as well as the lack of clarity in positions on his statements, is criticized. Finally, Plantinga rejects the belief that it is impossible to know Essence and accepts that man has the possibility of knowing God’s Essence; of course, there are other criticisms of his arguments, such as reducing theology to conceptual issues and presupposing the authenticity of the scriptures. This article collect data and analyze and critique them with descriptive-analytical method and uses library tools too.

    Keywords: essence, nature, Possibility of Knowing, simplicity, infinity, Plantinga}
  • حمید رضانیا شیرازی، غلامعلی احسانی *

    این تحقیق با هدف بررسی و تحلیل دید گاه الوین پلانتینگا در حوزه علم و دین و رفع تضاد ادعایی میان آنها با روش پژوهش کتابخانه ای و از نوع توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده است. اهمیت نسبت بین علم و دین موجب شده است دانشمندان زیادی در این باب ورود پیداکند که از جمله آنها« آلوین کارل پلانتینگا» می باشد یافته های پژوهش نشان می دهد که مهم ترین موارد ادعایی در تضاد بین علم و دین در زمینه خلقت انسان، عمر زمین و نظریه تکاملی داروین اتفاق افتاده است. از نظر پلانتینگا این تعارضات واقعی نبوده و سطحی است که با نگاه عمیق تر تضاد بین آنها دیده نمی شود. این نوع تفکر در برخی از اندیشمندان مسلمان نیز دیده می شود.پلانتینگا شواهدی از کتاب مقدس برای حل تعارض ارایه نمی دهد و تمرکز وی بر محور ایمان و مومنان و خدا باورانه است. در برخی موارد دید گاه وی در حل تعارض با متون اسلامی هم خوانی ندارد در حالکه وی مدعی حل تعارض در تمام ادیان است. دیدگاه پلانتینگا با واقعیت های بیرونی نیز همخوانی ندارد. در نتیجه وی در حل تعارض بین علم و دین راه جدید و متفاوت از دیگر اندیشمندان در این زمینه ارایه نکرده است.

    کلید واژگان: پلانتینگا, علم, دین}
  • سیدعلی علم الهدی*، اکرم عسکرزاده مزرعه، جلال پیکانی
    اگر بر مبنای این فرض که فروع یک نظریه باید با اصل آن سازگار باشند به سراغ نسبت میان معرفت شناسی عام و معرفت شناسی دینی پلانتینگا برویم، درمی یابیم بسیاری از دعاوی مناقشه برانگیز پلانتینگا در قلمروی معرفت شناسی دینی (که به نظریه ی پایه بودن باور به خدا مشهور است) با معرفت شناسی عام او که در قالب نظریه ی تضمین یا ضمانت تبلور یافته است، ناسازگاری هایی دارد؛ به نحوی که به دشواری می توان پذیرفت دعاوی یادشده بتواند از نظریه ی تضمین یا ضمانت به دست آید. اهم موارد دلالت کننده بر ناسازگاری که در این مقاله بررسی شده اند، عبارت اند از: الف) نظریه ی معرفت شناسی عام پلانتینگا مدعی است با کارکرد صحیح قوای معرفتی می توان به باورهای به احتمال بسیار صادق دست یافت، ولی محصول کارکرد صحیح حس خداشناسی را باورهای یقینی و پایه می داند؛ ب) در معرفت شناسی عام، از ضمانت داشتن باور، صادق بودن آن را نتیجه می گیرد، ولی به زعم او، در باورهای دینی، صدق باور، ضمانت آن را به بار می آورد؛ ج) براساس نظریه ی کارکرد صحیح، اگر قوه ای فعلیت نیابد، کارکرد صحیح خود را از دست می دهد و به باور صادق مودی نخواهد بود، ولی در کارکرد حس خداشناسی احتمال دارد قوه ی فعلیت نیافته، کارکرد صحیح و طبیعی داشته باشد و به باور صادق مودی شود؛ د) ساختار تجربه ی دینی، از تجارب عام متفاوت است؛ ه) عنصر وضعیت مناسب در باورهای عام نقش بسزایی ندارد، ولی در باورهای دینی موجب تولید باور خطاناپذیر می شود.
    کلید واژگان: پلانتینگا, معرفت شناسی عام, معرفت شناسی دینی, ناسازگاری, مناقشه}
  • رنج به مثابه تجربه دینی
    لورا وادل اکسترام*، میشل آقامالیان
    در این مقاله توضیحاتی درباره ماهیت تجربه دینی ارایه گردیده است، و به امکان ارایه گونه ای نظریه عدل الاهی (تیودیسه) تحت عنوان تیودیسه صمیمیت یافتن با خدا، اندیشیده شده است. بر طبق این تیودیسه، مواردی از رنج و آلام می تواند محملی برای نوع خاصی از تجربه دینی باشد که طی آن، فرد در تجربه هایی مشابه با تجربه های خدا سهیم می شود. این تجربه ها می توانند همانند و یا همجنس تجربه های خدا باشند. دیدگاه مولف این است که دیدگاه سنتی قایم بر رنج ناپذیری خدا، قابل دفاع نیست و چون رنج به معنایی معروض وجود خدا نیز می شود لذا انسان رنجمند هرگاه معروض شروری از آن نوع گردد که وجود الاهی را نیز به معنایی متاثر می سازد، به تجربه هایی مشابه تجربه های خدا دست می یابد. این تجربه ها نه تنها خاصیت معرفت بخشی دارند، فرد را برای همدردی و همدلی با همنوعانی که مبتلا به گونه ای مشابه از رنج و مرارت هستند، مستعد و آماده می گردانند. مولف دایره شمول این تیودیسه را محدود می داند، ضمنا به متاثربودن آن از انگاره های دینی مسیحی است اذعان دارد و در بهترین حالت، آن را قابل اطلاق به موارد معینی از رنج و درد می داند.
    کلید واژگان: تجربه دینی, رنج پذیری خدا, رنج, تئودیسه صمیمیت یافتن با خدا, پلانتینگا, ولترستورف}
  • اکرم عسکرزاده مزرعه *، سیدعلی علم الهدی
    در بن نظریه ی معرفت پلانتینگا، خدا در مقام ایجاد معرفت در فاعل شناسا چنان نقش پررنگی ایفا نموده که جایگاه فاعل شناسا متزلزل می شود و این نگاه ناخواسته به سوی نظریه های معرفت طبیعت گرایانه متمایل می شود. ازنظر پلانتینگا برای حل مشکل گتیه لازم است آگاهی و وظیفه از فرایند شناخت حذف شود. ولی با حذف این دو و اراده ی فاعل شناسا، نظریه ی وی که یک دستگاه اعتمادگرای فضیلت محور است، می تواند معضل های شناخت را حل کند یا از معضلی به معضل دیگر می افتد؟ این مقاله درصدد است با بررسی جایگاه خدا در نظریه ی کارکرد صحیح، به سوال مزبور پاسخ دهد و البته این پاسخ، به روش مطالعه ی کتابخانه ای و نظری و با مقایسه ی جایگاه آگاهی در نظریه ی پلانتینگا با نظریه های گلدمن و سوزا و تبیین جایگاه آگاهی در مولفه های کارکرد صحیح، وضعیت مناسب و تمایل انجام می گیرد.براساس دستاوردهای این تحقیق، بر عهده ی خدا گذاشتن تمامی فرایند معرفت سازی و حذف آگاهی فاعل شناسا از ساختار کارکرد صحیح قوای معرفتی، موجب تقلیل و فروکاهش معرفت انسانی به مرتبه ی معرفت حیوانی است. نتیجه ی دخالت مولفه ی تمایل در معرفت سازی، تبدیل کردن معرفت به امری مزاجی و شانسی است و از سوی دیگر پلانتینگا در مولفه ی وضعیت مناسب، ناگزیر است آگاهی فاعل شناسا را در فرایند معرفت سازی دخالت دهد و برخلاف این ایده گام بردارد که خدا محور تام فرایند معرفت است.
    کلید واژگان: پلانتینگا, معرفت, آگاهی, خدا, اعتمادگرایی}
    Akram Asgarzadeh Mazraeh*, Seyyed Ali Alamolhoda
    As the creator and generator of episteme, God in the root of Plantinga’s epistemology theory plays such a substantial role that overshadows the knower’s position. This approach will eventually mergesintonaturalistic episteme theories. According to Plantinga, awareness and duty should be removed from cognition process to solve Gotieh’s problem. The question is, however, whether byremoving them and the knower’s will, the theory solvesthe cognitive challenges as an extrovert reliabilism and virtue system or it just gives raise to another question. The present paper is an attempt to survey God’s position in proper function theory and answer the noted question. The study was conducted through library and theoretical review. The role of awareness in the elements of “proper function,” “proper situation,” and “desire”were elaborated through comparing awareness in Plantinga, Goldman, and Soza’s theories. The results showed that leaving God with the whole responsibility of the process of episteme development and removing the knower’s awareness from the structure of proper function of episteme forces, degrades human episteme to animal episteme. The outcome of adding the element of “desire” in the development of episteme is the conversion of episteme into something random and temperament in nature. Thereby and as to the element of “proper situation,” Plantinga needs to add the knower to the process episteme development.
    Keywords: Plantinga, Episteme, Awareness, God}
  • رسول رسولی پور*، روح انگیز جلوخانی
    متالهان بسیاری در سالهای اخیر کوشیده اند مساله تعارض علم و دین را حل کنند. در این میان، آلوین پلانتینگا، فیلسوف کالوینیست آمریکایی، تعارض علم و طبیعت گرایی را چونان راهی برای حل این مساله مطرح می کند. کوشش پلانتینگا بیشتر ناظر به بررسی و ارزیابی مصادیق تعارض ادعایی است؛ هر چند در خلال این مباحث و برای برونرفت از چالش های موجود، بخشی از مبانی جهان شناسی، معرفت شناسی و روش شناسی علم معاصر را نیز به نقد می کشد. پنداشت تعارض علم و دین، به زعم پلانتینگا، برآمده از تفسیر غلط و زیاده خواهانه از علم، و تصاویر مبالغه آمیز از مصادیق تاریخی و نمونه های تعارض است. او مدعی است بواقع رویارویی و تعارضی میان علم و دین وجود ندارد (مانند تعارض مطرح شده میان آموزه های خلقت در سفر پیدایش و نظریه تکاملی داروین) یا اگر تعارض واقعی باشد، سطحی است (مانند تعارض مطرح شده میان باور مسیحی و نظریه های مشخصی در روان شناسی تکاملی و نقد تاریخی کتاب مقدس)، بلکه ناسازگاری واقعی میان دین و طبیعت گرایی است.
    کلید واژگان: تعارض علم و دین, طبیعتگرایی روش شناختی, طبیعت گرایی هستی شناختی, پلانتینگا}
    Rasoul Rasoulipour*, Rouhangiz Jeloukhani
    In recent years, many theologians have tried to solve the problem of conflict between science and religion. Alvin Plantinga is a well-known American Calvinist philosopher who proposed the conflict between science and naturalism as a solution to this problem. He mainly tries to evaluate the seemingly conflict examples, and meanwhile he partly criticize the foundations of the contemporary cosmology, epistemology and scientific methodology in order to solve the challenge. The conflict assumption, according to Plantinga, comes from the wrong interpretations of science, its naturalistic methodology and the exaggerated pictures of the historical conflict examples. Indeed, he claims that there is no real conflict between religion and science, and the seemingly conflict between them is superficial, i.e., there is no factual inconsistency between religion and science, but the real conflict is between science and naturalism.
    Keywords: Conflict between science, religion, methodological naturalism, ontological naturalism, planting}
  • حسن قنبری
    در این مقاله عقلانیت خداباوری را در سه اثر مهم پلانتینگا دنبال کرده ایم؛ سه اثری که نویسنده در آنها توانسته است ضمن پاسخ دادن به ایراد های منتقدان، دیدگاه خود را بیان کند. ما در این نوشتار سیر بحث پلانتینگا در این کتاب ها را دنبال کرده و پس از تبیین دیدگاه وی، به نقد و بررسی آن پرداخته ایم. بر این اساس ابتدا به نقد و بررسی برهان تمثیلی وی پرداخته می شود و در ادامه بیان خواهد شد که در نقد های وی به قرینه گرایی و مبناگرایی نوعی تهافت دیده می شود. در پایان نیز گفته خواهد شد که این دیدگاه وی که باور به خدا نیازی به قرینه ندارد، به نوعی ایمان گرایی نزدیک است.
    کلید واژگان: ایمان گرایی, پلانتینگا, تضمین, عقلانیت, قرینه گرایی}
    Hasan Ghanbari
    In this article the rationality of faith in Plantinga's three major works is studied – the three works in which the author, while responding to the critiques, presents his viewpoints. In this contribution, Plantinga's line of argumentation in these books is sought and then, having explained his views, they are being analyzed. Hence, first his analogical argument is criticized and then it will be discussed that there is incoherence in his critiques of the evidentialism and foundationalism. It will be mentioned also, in the end, that his idea that the belief in God needs no evidence is a kind of fideism.
    Keywords: Rationality, Plantinga, warrant, evidentialism, foundationalism, fideism}
  • اکرم عسکرزاده مزرعه *، سیدعلی علم الهدی، جلال پی کانی
    از مقایسه نظریه معرفت شناختی ملاصدرا با نظریه معرفت شناختی فضیلت گرایانه معرفت شناسانی مانند زگزبسکی و پلانتینگا، می توان استنباط کرد که نظریه ملاصدرا جزو نظریه های معرفت شناختی مبتنی بر فضیلت قرار می گیرد. پلانتینگا به فضیلتمندی قوای مولد باور و زگزبسکی علاوه بر آن به تاثیر کارکرد قوای اخلاقی (فضایل اخلاقی) بر کارکرد قوای عقلانی در تولید معرفت توجه کرده است. در واقع هر یک از ایشان به وجهی از مولفه های موثر بر ایجاد و شکل گیری باور توجه کرده اند و از این رو نظریه کامل و بدون اشکالی نیستند. اما ملاصدرا در نظریه معرفت شناختی خویش به فضیلتمندی قوای مولد باور، تاثیر عملکرد قوای اخلاقی بر قوای عقلانی، کارکرد متناظر آنها در تولید باور و فرایند مودی به صدق باور توجه کرده است. پلانتینگا اعتقاد دارد فقط قوای مولد باور موجب تولید باور هستند، زگزبسکی و ملاصدرا نیز تولید و ایجاد باور را به قوای مولد باور نسبت می دهند، اما معتقدند قوای اخلاقی، بستر و زمینه مناسب شکل گیری باور صادق را مهیا می کنند. ملاصدرا علاوه بر قوای مولد باور و قوای بسترساز، دو فرایند اعتماد پذیر و مودی به صدق وحی و الهام (که باورهای صادق و معتبر تولید می کنند) را پیش می نهد.
    کلید واژگان: باور, پلانتینگا, زگزبسکی, فضایل عقلانی و اخلاقی, معرفت شناسی مبتنی بر فضیلت, ملاصدرا}
    Akram Askarzade Mazrae *, Seyyed Ali Alamolhoda, Jalal Paykani
    Comparison of Mula Sadra’s epistemology theory and virtual epistemology theories of Zagzebski and Platinga infers that the former’s theory can be categorized as a virtual epistemology. Platinga believes in virtue of forming faculties and Zagzebski believes in function of intellectual power in forming episteme. In fact, both of them believe is some aspects of the elements effective in formation and development of belief so that none of the theories are free of objection. Mula Sadra, on the other hand, believes in virtue of belief forming faculties, effect of moral faculties function on intellectual faculties, and their interactive function in forming belief and truth conductivity process. Plantinga argues that only belief forming faculties may form beliefs, while Zagzebski and Mula Sadra argue that moral faculties prepare the ground form formation of true beliefs and that belief formation is an attribute of belief forming faculties. In addition to belief forming and ground preparing faculties, Mula Sadra proposes reliability and truth conductivity processes of revelation and inspiration as two other processes that form reliable and true beliefs.
  • مهدی فرجی پاک
    بی نیازانگاری، یکی از دیدگاه های مهم معرفت شناختی درباره معقولیت باور به خدا به شمار می آید. به طور کل، می توان گفت بر اساس این دیدگاه، باور به وجود خداوند نیازمند هیچ گونه استدلال عقلانی نیست. تقریرهای متعددی از این دیدگاه ارائه شده است: یکی از تقریرهای دیدگاه بی نیازانگاری را می توان دیدگاه تجربه گرایی دانست که از سوی افرادی، همچون: سوئین برن، آلستون و پلانتینگا ارائه شده است. پلانتینگا درباره معقولیت باور به خدا، دیدگاه معرفت شناسی اصلاح شده را مطرح می کند. تقریر پلانتینگا، در طول آثار وی دو بیان متفاوت داشته است: او در آثار اولیه خود، با اتخاذ رویکردی درون-گروانه از مساله توجیه، به نقد دیدگاه مبناگروی کلاسیک پرداخته و با طرح تبیینی دیگر از این دیدگاه، باور به خدا را بدون ارائه استدلال عقلانی معقول دانسته است؛ در حالی که در آثار اخیر خود، با رد موضع درون گروانه درباره مساله توجیه، به رویکرد برون گروانه معتقد شده و با ارائه مفهوم تضمین، باور به خدا را بی نیاز از استدلال معرفی می کند. این مقاله به ذکر این دو رویکرد متفاوت پلانتینگا در خصوص معقولیت باور به خدا می پردازد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, باور به خدا, مبناگروی, معرفت شناسی اصلاح شده, رویکرد درون گروانه, رویکرد برون گروانه}
    Mahdi Farajipak
    Various views about the rationality/irrationality of believing in God have been suggested by western religious and secular thinners. The theory of "Basicalism" together with its similar views such as "Evidentialism", "Fideism" and"Pragmatism" is one of the epistemological views posed about the belief in God and seeks to prove its rationality. In general, based on this view, believing in God does not require any rational reasoning. Various versions of this view have been presented so far.One of its versions expressed by scholars like Swinburne, Alston and Plantinga is what is known as Experientialism. In his special exposition of Experientialism – which he refers to as "reformed epistemology" –Plantinga has had two different dictions in his works. In his early woks such as God and other Minds, "Is Belief in God Rational?", "Is Belief in God Properly Basic?" and"Reformed Epistemology and Christian Apologetics", he endeavored to prove the rationality and justificationof believing in God and tried to offer certain and compelling arguments to prove the existence of God. In these works, Plantinga has adopted an internal approach toward the rationality of believing in God and regards it as a basic belief. Criticizing classic foundationalism, he sought to expand a different version of foundationalism according to which God's existence is regarded as basic for a believer. Based on this approach, Palntinga, like other proponents of foundationalism, considers the knowledgea "True Justified Belief". His view is, however, different from other foundationalists in defining the nature of the third element of knowledge. According to Plantinga's early exposition of his theory, the criteria of rationality of believing in God include the principles of classic foundationalism(such as evident to senses, evident to reason and incorrigibility) and other elements. He rejected the deductive-priori method concerning the criteria of determining basic belief and suggested an inductive- posteriori one. Based on this view, the cause behind thebasic nature of belief is an internal aspect and consequently is completely personal and relative. That means any kind of assessment of one's beliefs should be made by referring to his/her cognitional structure. Consequently, no general criterion can be determined for making a belief basic because every individual can offer a specific criterion based on his own cognitional structure which differs from others. Thus, based on this version, the only difference between Plantinga and other foundationalists is in his different view about the basic belief of the individuals. He believes that to determine the basic beliefs, first the person should make distinction between what he considers basic from non-basic ones and then he should introduce a criterion by which his belief becomes basic. Therefore, by looking at the issue from a different angle, he offered a new and more expanded version of the basic beliefs according to which the belief in God becomes quite rational. Plantinga, on the other hand, in his later works (three Warrants)emphasizes that instead of having an internal approach toward the rationality and justification; one should have an external approach and consider the believer's beliefs as warranted. This shift in Plantinga's approach stemmed from his theory about epistemological justification of which was reflected in his two impressive works entitled:Warrant: the Current Debateand Warrant and Proper Function(published in 1993). Based on the external approach, he shifts from the notion of justification to Warrant. He considers the rationality of religious belief not in being justifiable, but warranted which can be a guarantee for the rationality of believing in God. On the other hand, he changed the third element of knowledge from "justifiable" to "warranted" and defined the knowledge as "a True Warranted Belief"In this new approach, he doesnt seek to define the justification and the internal criteria of being justifiable, rather he emphasizes the Goldman's reliabilism and speaks out about the man's propercognitional system. Based on this view, if man's cognitional system works properly, he will possess epistemological rationality. In external approach, Plantinga believes that the theistic sensation is a mechanism producing faith which, if having proper condition,can cause a belief which doesnt evidently depend on other beliefs. Thus, if the person's perceiving powers work properly and they aim to catch the truth and there is no barrier, the person's belief in God can be counted as basic.
    Keywords: Plantinga, Belief in God, Foundationalism, Reformed Epistemology, Internal Approach, External Approach}
  • سید جابر موسوی راد، هادی یساقی
    در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که در نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, مبناگروی حداکثری, معرفت شناسی اصلاح شده, ایمان گروی}
    Seyyed Jaber Mosavirad, Hadi Yasaqi
    During long centuries, many philosophers have accepted strong foundationalism and have used it in their reasoning. But some contemporary philosophers like Alvin Plantnga have suggested a new theory called reformed epistemology. According to this theory, the basic propositions are not limited to number of propositions which are accepted by strong foundationalism, but rather there are many other basic propositions including the belief in God. So the result is that according to this theory, there is no need to reasoning for the existence of God and this belief is the basic belief. Alvin Plantinga refuted the strong foundationalim by three reasons. In this paper these reasons have been analyzed and criticized. And then five reasons to refute the theory of reformed epistemology have been explained. Plantinga himself have faced some of these reasons and have tried to reply them, but in this paper his reasons have been refuted and finally the theory of reformed epistemology has been rejected.
    Keywords: reformed epistemology, Plantinga, strong foundationalism, fideism}
  • عین الله خادمی، کبری عباسی کیا
    ملاصدرا به عنوان یکی از حکمیان متاله در سنت فلسفه اسلامی و پلانتینگا به عنوان فیلسوف خداباور در ساحت تفکر فلسفه غربی، هر کدام با مبانی و تئوری های خاصی به تحقیق و تدقیق ژرف درباره مساله بسیار مهم شرور پرداخته اند. ملاصدرا با استفاده از مبانی اصالت و خیر بودن وجود، عالم، قادر و حکیم بودن خدا و احسن بودن نظام هستی و راه حل های عدمی بودن شر و تبیین شر ادراکی و مجعول بودن شرور و غلبه خیرات بر شرور و طرد نگرش اومانیستی در مساله شر، مشکل شرور را حل می کند. پلانتینگا بر اساس معرفت شناسی اصلاح شده و برخی مبانی الهیاتی و انسان شناسی مسیحی و با استفاده از توصیف جهان ممکن مورد نظر و نسبت میان اختیار انسان و قدرت مطلق خداوند، اثبات می کند که مساله منطقی شر با وجود خدا تناقض ندارد. و هم چنین پلانتینگا بر این نکته توافق دارد که قدرت خداوند شامل فرض جی ال -مکی نمی شود، این دو متفکر در اصل اعتقاد به خدا، عالم، قادر و خیر بودن خدا و مرید آفریدن انسان مشابهت، اما در نوع مواجهه و تفسیر ذاتی و ناظر بودن پاسخ به شرور اخلاقی یا طبیعی و دفاع از عدل الهی و احسن بودن نظام هستی و غلبه نگاه منطقی با یکدیگر تفاوت دارند.
    کلید واژگان: خیر و شر, نظام احسن, ملاصدرا, پلانتینگا}
    Einollah Khademi, Kobra Abbasi Kia
    Molla Sadra and Plantinga, the former from Islamic philosophy tradition and the latter from the western tradition, each has studied the important problem of evils on his own principles and views. Relying on principality and goodness of existence, God`s attributes of omnipotence, omniscience and wisdom and the world order`s state of being the best, evil`s state of being non-existential, explaining cognitive evil, non-truthfulness of evils, superiority of goodness over evil and rejecting humanistic tendency in the field, Sadra has solved the problem. However, centering on reformed epistemology, some Christian theological and humanistic principles, describing the possible world and the relationship between human will and Divine Omnipotence, Plantinga has proved that reasonable problem of evil never contradicts the existence of God. Moreover, Plantinga has agreed that Divine omnipotence does not include J. L. Mackie; the two scholars think the same with belief in God, His being omnipotent, omniscient and goodness, though they differs in such fields as facing the problem, essential commenting and designation of the answer in the fields of ethics, nature and in defending Divine Justice, bestness of the world of existence and superiority of logical view.
    Keywords: good, evil, the best created world, Molla Sadra, Plantinga}
  • عبدالرضا باقی
    پلانتینگا از دو منظر به موضوع خدا توجه نموده است: بعد اثباتی و بعد توجیهی. ما در این مقاله به بعد اثباتی دیدگاه وی پرداخته ایم. در این بعد پلانتینگا دو گام مهم برداشته است: در گام نخست ضمن بررسی، تحلیل و نقد براهین جهان شناختی، غایت شناختی و وجود شناختی، به نقد تقریرهای براهین مزبور پرداخته است؛ و در گام دوم، با ارائه تصویری نو از برهان وجودشناختی بر مبنای «منطق موجهات» کوشید نتیجه بگیرد، اگرچه این برهان، صدق اعتقاد به وجود موجودی ضروری را اثبات نمی کند، می تواند پرده از معقولیت باور به خدا بر گیرد؛ ازاین رو در این نوشتار، ضمن بحث و فحص در جوانب مختلف برهان وجودی از منظر پلانتینگا، در پایان به نقد برخی از زوایای نگاه او به برهان مزبور، پرداخته ایم.
    کلید واژگان: براهین وجودی, منطق موجهات, صدق, پلانتینگا, معقولیت, باور}
    Abdorreza Baqi
    Planting has attended the problem of God in two modes: provability and justifiability. The former has been attended by this paper. He has taken two considerable steps in this aspect. Planting has studied cosmological, teleological and ontological proofs critically at first and then, proposing a new form of ontological proof on thebasis of modal logic, he tried to cinclude that though this proof does not necessitates belief in a necessary being, it leads to the reasonability of the belief. This paper has examined Plantinga‘s view on ontological proof and criticized some of his considerations.
  • فاطمه نام آور، عبدالرسول کشفی
    براهین وجودشناختی مجموعه ای از براهین اثبات وجود خداوندند که با روشی پیشینی، از طریق تحلیل مفهوم خداوند، به اثبات وجود او می پردازند. آغازگر طرح این دسته از براهین «آنسلم»، الاهیدان و فیلسوف قرون وسطی، است. برهان آنسلم از زمان طرح (در قرن یازده میلادی) تاکنون، به دلیل پیچیدگی خاص و ابهام نهفته ی در آن، همواره مورد بحث و توجه فراوان بوده است. از این برهان تقریرهای گوناگونی ارائه شده که یکی از مهم ترین آن ها روایت «آلوین پلانتینگا»، فیلسوف و معرفت شناس معاصر، از آن است.
    از آن جا که روش اصل موضوعی، از طریق ایضاح ساختار منطقی یک برهان و تصریح پیش فرض های نهفته ی آن، ابزار مناسبی برای ارزیابی و نقد آن برهان است، این مقاله می کوشد ضمن معرفی این روش، از طریق به کارگیری آن در تقریر پلانتینگا و نمایش ساختار منطقی دقیق این تقریر (به کمک هر دو منطق قدیم و نمادین)، قابل دفاع بودن آن را در اثبات وجود خداوند نشان دهد.
    کلید واژگان: پلانتینگا, برهان آنسلم, برهان وجودی, روش اصل موضوعی}
    Fatemeh Namavar, Dr. Abdorrasoul Kashfi
    Ontological arguments are those arguments which prove God's existence by a preori method through analyzing the concept of God. The first one who represented this kind of arguments was Anselm, the medieval theologian and philosopher. Anselm's argument has always been marked from its proposal (11th century) until now, because of its complexity and ambiguity. There are various versions of this argument, contemporary one of the most important versions of which belongs to Alvin Platinga, the contemporary philosopher and epistemologist.Since axiomatic method is a suitable way to evaluate and criticize an argument through explaining its logical format and specifying its premises, this article is going to introduce it and show the sufficiency of Plantinga's version in proving God's existence through using this method and presenting its exact logical format (by employing both ancient and symbolic logic).
  • ولی الله عباسی
    اتوجیه و عقلانیت باور دینی یکی از مباحث مهم معرفت شناسی دینی است که امروزه در فلسفه دین جایگاه خاصی دارد. در پاسخ به موجه سازی باور دینی رویکردهای مختلفی اتخاذ شده است که معرفت شناسی اصلاح شده آنهاست و در چند سال اخیر از سوی فیلسوفان مشهوری مانند آلوین، پلانتینگا، نیکولاس ولترستورف و... مطرح شده است.
    نوشتار حاضر بر آن است که با توجه به مهمترین نمایندگان این مکتب (پلانتینگا و ولترستورف) ادعاهای برخی از دیدگاه های آن را به تصویر بکشد. معرفت شناسان اصلاحی اندیش به طور قوی مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد می کنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین، مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی را رد می کنند. بر همین اساس در این نوشتار نقدهای متفکران مبناگرایان کلاسیک و قرینه گرایی بیان شده است، پس از تبیین مبناگرایی کلاسیک و قرینه گرایی، اشکالات آنها طرح می شود.
    کلید واژگان: عقلانیت باور دینی, معرفت شناسی اصلاح شده, پلانتینگا, ولترستورف, مبناگرایی کلاسیک, قرینه گرایی, اخلاق باور}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال