راهکارهای اجتماعی پیشگیری از اعتیاد

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر، پدیده ای است که موجب از بین رفتن جامعه توانمند می شود. جامعه توانمند، جامعه ای مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی است. افراد در چنین جامعه ای نه تنها در برابر نیازها و گرفتاری های دیگر افراد جامعه دینی خویش بی تفاوت نیستند؛ بلکه به دنبال کمک و رفع مشکلات آنان هستند. چنین جامعه ای از حمایت واحدهای اجتماعی مختلفی همچون خانواده ها، گروه های خویشاوندی و گروه های همسایگی برخوردار است و هنجارهایی روشن برای مشارکت فعال و همکاری آن ها در زندگی و امور اجتماعی دارد. بنا بر تحقیقات، میان دینداری و آسیب ها و انحرافات اجتماعی، رابطه معکوسی وجود دارد؛[1] بدین معنا که با افزایش دینداری، وقوع انحرافات اجتماعی کمتر می شود؛ زیرا اسلام با طرح اموری همچون آداب همسایه داری، صله ارحام، تکافل اجتماعی، مسیولیت پذیری، احسان و نیکوکاری، خدمت به دیگران، امر به معروف و نهی از منکر، همگان را به پرهیز از تغافل و بی تفاوتی نسبت به یکدیگر سفارش نموده است؛ چنانکه رسول خد(ص) فرموده است: «کلکم‏ راع‏ و کلکم مسیول عن رعیته؛[2] همه مسلمانان در جامعه، نسبت به دیگر افراد مسول هستند». از این رو افراد باید شریک درد یکدیگر باشند تا افراد جامعه در برابر ناهنجاری ها یی مانند اعتیاد مصونیت داشته باشند؛ زیرا مصونیت سازی همه افراد جامعه، به معنای نجات همه جامعه است: «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا».[3] بنابراین جامعه در برابر همه افراد خود مسیول است. این مسیولیت، قالب و شیوه های متعددی دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود.
 
[1]. ر.ک: محمدباقر آخوندی، «تاثیر مراتب دینداری بر کاهش انحرافات اجتماعی در آموزه های قرآن»، انسان پژوهی دینی، ص 98؛ بیستون عزیزی و دیگران، «بررسی ارتباط دین داری با ارتکاب به جرم در میان جوانان ورزشکار»، فصلنامه اخلاق، ص 184.
[2]. محمد بن محمد شعیری، جامع الاخبار، ص 119.
[3]. مایده: 32.
زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2414824 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!