به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اجتماع » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اجتماع» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حجت حیدری چراتی*، مهرداد ندرلو

    «امنیت و انسجام اجتماعی» از جمله مولفه هایی است که موجب توسعه و رشد مادی و معنوی جامعه و تضمین کننده زندگی و حیات جمعی است. باورها و آموزه های دینی، به ویژه مهدویت، می توانند در صورت تبیین صحیح، با محکم کردن روحیه دینی و امید به آینده روشن، موجب همگرایی مردم شود و در نتیجه به امنیت بخشی در جوامع مبتنی بر ایدئولوژی توحیدی، به ویژه جامعه ایران با اکثریت شیعی و باورمند به مهدویت، کمک کند. از سوی دیگر این اندیشه در صورت تحریف و تنزل جایگاه آن توسط فرقه ها و جریان های انحرافی و با گرایش اعضای جامعه به سوی آن ها، می تواند در جهت عکس عمل کند و موجب واگرایی در جامعه شود و در نتیجه موجب تهدیدهای امنیتی و اجتماعی گردد. این جستار که به روش «توصیفی_تحلیلی» و گردآوری اطلاعات به شیوه «کتابخانه ای» و با استفاده از فضای اینترنت سامان یافته، به بررسی تهدیدهای امنیتی و اجتماعی گرایش به جریان منصورهاشمی خراسانی پرداخته است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که آسیب های گرایش به جریان هاشمی خراسانی، در حوزه اجتماعی عبارت است از: تضعیف باورهای دینی، گسیختگی نظم اجتماعی، تخریب نهاد خانواده و ترویج خشونت در جامعه.

    کلید واژگان: جریان های انحرافی مهدویت, تهدید, امنیت, اجتماع, منصور هاشمی خراسانی}
    Hojat Heydari Charati*, Mehrdad Naderloo

    "Security and social cohesion" is one of the components that leads to the development and growth of material and spiritual aspects of society, ensuring collective life and existence. Religious beliefs and teachings, especially belief in the Mahdism, can, if properly explained, strengthen the religious spirit and hope for a bright future, promoting the convergence of people and consequently contributing to security in societies based on monotheistic ideologies, particularly in Iran where the majority are Shia Muslims who believe in the Mahdi. On the other hand, if this ideology is distorted and its position undermined by factions and deviant movements, and with the community leaning towards them, it can act in the opposite direction leading to fragmentation in society, ultimately resulting in security and social threats. This article, gathered through 'descriptive-analytical' method and information collection in a 'library-like' approach using the Internet space, focuses on examining the security and social threats of the inclination towards the Mansour Hashemi Khorasani movement. Research findings indicate that the harms of leaning towards the Hashemi Khorasani movement in the social sphere include: undermining religious beliefs, disrupting social order, destroying the institution of family, and promoting violence in society

    Keywords: Deviant Movements Of Mahdism, Threat, Security, Society, Mansour Hashemi Khorasani}
  • مجتبی قربانیان*، حمیدرضا نادی، سمیه کرداری مرکید

    فرهنگ اجتماعی مجموعه ارزش ها، باورها، آداب، نمادها و نهادهایی است که در طول زمان در یک جامعه شکل می گیرد و بر رفتار و نگرش و هویت افراد تاثیری عمیق دارد. فرهنگ اجتماعی متاثر از تکامل جامعه و تغییرات اجتماعی است. اراده ها در کنترل فرهنگ اجتماعی نقش قابل توجهی دارد که این تاثیرگذاری را می توان در قالب های مختلفی همچون شکل دهی به ارزش ها و باورها، تغییر در آداب ورسوم و تغییر رفتارها مشاهده کرد. ازآنجاکه فرهنگ اجتماعی در شکل دهی هویت جمعی و فردی افراد و مقاوم سازی جامعه در برابر آسیب ها نقش بسزایی دارد، محقق درصدد تبیین نقش اراده ها، یعنی اراده خداوند و انسان، در کنترل فرهنگ اجتماعی از منظر قرآن کریم است. با بررسی آیات قرآن کریم، 154 آیه در ارتباط با اراده ها و 218 آیه در ارتباط با فرهنگ اجتماعی استخراج گردید. هدف اصلی، تبیین نقش اراده ها در کنترل فرهنگ اجتماعی جامعه است. این تحقیق با روش کیفی و بر اساس نظریه زمینه ای (گرندد تئوری) با کدگذاری نرم افزار مکس کیودا[1] و تحلیل آیات صورت گرفته و از نوع کاربردی است. جامعه آماری مشتمل بر آیات و تفاسیر و 120 نفر از صاحب نظران علوم قرآنی و اساتید دانشگاه و حوزه بوده و سعی شده است در انتخاب آن ها مرتبطان واقعی انتخاب شوند. روش های گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی با تکیه بر پرسش نامه است . برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از نرم افزارهای اس پی اس اس[2] و مکس کیودا بهره برداری شده است. بر مبنای یافته های پژوهش، در زمینه کنترل و نظارت خداوند عواملی از قبیل  هشدار او به انسان ها، نظاره گر بودن خداوند بر نهان انسان ها، آگاه شدن انسان از رفتارهای خود در روز قیامت، ثبت و ضبط اعمال آن ها، آگاهی خاص علمی خداوند از اعمال انسان ها و در زمینه امربه معروف و نهی ازمنکر عواملی از قبیل حق گویی آمران به معروف، تربیت و آموزش ایشان،  تخلص به نیکوصفتی آن ها و عالم بودن آمران به معروف از اهمیت بیشتری برخوردار است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اراده, کنترل, فرهنگ, اجتماع}
    Mojtaba Ghorbanian *, Hamidreza Nadi, Somayeh Kerdari-Markid

    Social culture is a set of values, beliefs, customs, symbols, and institutions that develop in a society over time and deeply influence the behavior, attitudes, and identities of individuals. Social culture is influenced by the evolution of society and social changes. Wills play a significant role in controlling social culture, and this influence can be observed in various forms such as shaping values and beliefs, changing customs and traditions, and altering behaviors. Since social culture plays a crucial role in shaping the collective and individual identities of individuals and in society's resilience against damages, the researcher seeks to explain the role of wills, namely the will of God and humans, in controlling social culture from the perspective of the Holy Quran. Through the examination of verses from the Holy Quran, 154 verses related to wills and 218 verses related to social culture were extracted. The main objective is to elucidate the role of wills in controlling social culture in society. This research was conducted using a qualitative method and based on the Grounded Theory, with software coding in MaxQDA and analysis of verses. The statistical community consisted of verses and interpretations and 120 experts in Quranic sciences and university professors, and efforts were made to select real relevant individuals in their fields. Data collection methods included library research and fieldwork based on questionnaires. SPSS and MaxQDA software were used for data analysis. Based on the research findings, in the realm of control and supervision, factors such as God's warning to humans, God's surveillance of hidden actions, human awareness of their behaviors on the Day of Judgment, recording and registering their deeds, God's specific knowledge of human actions, and in the realm of enjoining good and forbidding evil, factors such as the truthfulness of enjoiners of good, their upbringing and education, their truthfulness in enjoining good, their adherence to virtues, and the knowledge of enjoiners of good, hold greater importance.

    Keywords: Holy Quran, Wills, Control, Culture, Society}
  • کوثر حنیف، سپیده سادات نوری، مهشید سیاهپوش، سمیرا دیناروند، علی خواجوی *

    امروزه خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد سازنده زیر بنایی در جامعه ایفای نقش می کند و از گذشته های دور نیز خانواده منشاءفرهنگ ها، تمدن ها و تاریخ بشر بوده است. خانواده تاثیر گذارترین واحد تربیتی جوامع بشری به شمار می رود به گونه ای که تحولات عظیم فردی–اجتماعی و یا رذیلت های اخلاقی از درون خانواده پی ریزی می شود. لذا اخلاق خانواده و شیوه ی پرورش افراد در خانواده تاثیری مستقیم و چشم گیر در اخلاق اجتماعی و نیز در جامعه ایرانی دارد. در نتیجه هدف از این مقاله بیان اهمیت خانواده و اخلاق خانوادگی و تاثیر آن در اجتماع است که از روش مطالعاتی کتابخانه ای بهر برده شده است. در این مقاله اصول و راهکار های حایز اهمیت و صحیح اخلاقی اسلامی مورد نیاز برای تشکیل و تربیت یک خانواده آرمانی و پای بند به اصول اخلاقی، برای ایجاد فرهنگ و اخلاق مناسب در اجتماع بیان شده است.

    کلید واژگان: وظایف, اخلاق, خانواده, اجتماع}
  • شیما متین پور*

    واژه ی فطرت ابداع قرآن کریم است. اگرچه از ابتدای خلقت برنامه ی تکاملی جوامع انسانی بر پایه ی فطرت و تطابق آن با عالم دنیا که مکان سیر تکاملی اوست، بوده است اما سیر تدریجی جوامع بشری که از ملزومات حیات مادی است، امکان بروز تمامی ابعاد فطرت را نمی داد تا عقل و علم بشر به میزانی تکامل پیدا کرد که قابلیت ارائه ی بزرگ ترین سرمایه ی خود یعنی فطرت را بروز داد و خداوند در زمان آخرین فرستاده ی خود، کامل ترین کتاب هدایت جامعه ی انسانی تا روز قیامت را در اختیار او قرا ر داد و به طور خاص پرده از دلیل فخر اشرف مخلوقات خود برداشت و آن را با لفظ فطرت به جهان ارائه کرد، جهانی که در روزگار یهودیت و مسیحیت پذیرای شکوفایی تمامی ابعاد وجودی خود را نداشت و بشری که مظهر تجلی کامل پروردگار عالم باشد، پا به عرصه ی گیتی نگذاشته بود. رسول خاتم (ص) تنها انسان کاملی بود که در کل جوامع بشری توانست تمامی ابعاد و گرایش های فطری یک انسان را به نمایش بگذارد. انسان چگونه می تواند با ابزار فطرت، نواقص جامعه ی خود را برطرف کرده و مسیر تکامل را طی کند؟ راه زدودن غبار از دیده ی فطرت چیست و چه کسانی می توانند در این مسیر به انسان کمک کنند؟ دیدگاه آیات و روایات در این خصوص چیست؟ این پژوهش به دنبال نشان دادن پاره ای از این تجلی و اثرگذاری آن در جامعه می باشد.

    کلید واژگان: فطرت, جامعه, انسان, تکامل, دنیا, اجتماع}
    Shima Matinpoor *

    The word "fitrat" ​​is an invention of the Holy Quran. Although from the beginning of creation, the evolutionary program of human societies has been based on nature and its compatibility with the world, which is the place of its evolution, but the gradual course of human societies, which is one of the necessities of material life, did not allow the emergence of all dimensions of nature until human reason and science It developed to a level that revealed the ability to present its greatest asset, which is nature, and God, at the time of his last messenger, provided him with the most complete book of guidance for the human society until the Day of Judgment, and in particular, he removed the veil of the pride of His creations and presented it to the world with the word of nature, the world, which in the time of Judaism and Christianity, did not accept the flourishing of all its dimensions, and the human being, who is the embodiment of the full manifestation of the Lord of the Universe, had not stepped into the field of Ghetto. Rasool Khatam (PBUH) was the only perfect human being who was able to display all dimensions and innate tendencies of a human being. How can a human being overcome the shortcomings of his society and follow the path of evolution with the tools of nature? What is the way to remove dust from the vision of nature and who can help humans in this way? What is the point of view of verses and hadiths in this regard? This research seeks to show a part of this manifestation and its impact in the society.

    Keywords: Nature, Human, Evolution, World, Society}
  • محمدرضا پیرچراغ*
    یکی از مسائل مهم قرآنی در حوزه جامعه شناسی، تحلیل و بررسی ویژگی ها و رفتار گروه های مختلف اجتماع است. یکی از این گروه های اجتماعی، «مستضعفان» هستند که وجود این طبقه اجتماعی در هر زمان، سبب شده آیات متعددی از قرآن، به بیان علل ظهور و عوامل تشکیل این گروه، اقسام و ویژگی های آنها و راهکارهای برون رفت از این وضعیت اجتماعی اختصاص یابد. براساس تحلیل معناشناسانه این واژه، واژگان جانشین مفهومی و همسو با «استضعاف» عبارتنداز: «مضطر، ضر، وهن، فشل و ذل». مهمترین واژگان در تقابل معنایی با «استضعاف» شامل «استکبار، اتراف، ملا، ظلم، عتو، علو، غنی، بغی، بطر، طغیان» است. براساس تقابل های معنایی مذکور مشخص می شود سه گروه اجتماعی «مستکبران، ملا و مترفین» علت اصلی تشکیل این طبقه ی اجتماعی بوده و آن ها کسانی را که حتی دارای نیروهای بالفعل و بالقوه هستند به استضعاف کشانده و سخت در مضیقه قرار می دهند. عوامل استضعاف گونه گاه توسط «مستکبران» به صورت مستقیم و با تمسک به ظلم، قتل وکشتار ایجاد می شود و گاه توسط «ملا و مترفین» در قالب های مخفیانه و غیر مستقیم صورت می گیرد. این نوشتار به شیوه توصیف و تحلیل، به بررسی آیات مربوط به استضعاف پرداخته و با بررسی واژه «استضعاف» در کنار واژگان همسو و مقابل آن؛ به مصادیق مستضعف و عوامل و آثار استضعاف، اقسام و ویژگی های جریان های اجتماعی مقابل و راه رهایی از استضعاف پرداخته و در این میان با تحلیل برخی مولفه های این تقابل معنایی، تصویری روشن از واژه «مستضعف» و نمودهای اجتماعی آن ارائه می نماید
    کلید واژگان: معناشناسی, استضعاف, اجتماع, تقابل معنایی, قرآن و روایات}
    Mohammadreza Pircheragh *
    One of the important Quranic issues in the field of sociology is the analysis and investigation of the characteristics and behavior of different social groups. One of these social groups is "the underprivileged". The existence of this social class at any time has caused many verses of the Qur'an to be dedicated to the reasons for the emergence and formation of this group, their types and characteristics, and the ways out of this social situation. . Based on the semantic analysis of this word, the words that are conceptual substitutes and aligned with "weakness" are: "musthar, harm, weakness, failure and humiliation". The most important words in the semantic contrast with "weakness" include "arrogance, atraf, fullness, tyranny, attu, alwa, ghani, baghi, batr, taghian". Based on the mentioned semantic contrasts, it is clear that the three social groups "arrogant, slanderous and arrogant" are the main cause of the formation of this social class, and they weaken and put those who even have actual and potential forces in a difficult situation. Debilitating factors are sometimes created by "arrogants" directly and by insisting on oppression, murder, and killing, and sometimes by "Molea and Metafin" in secret and indirect forms...
    Keywords: Semantics, Weakness, Community, Semantic Contrast, Quran, Hadiths}
  • مرتضی پهلوانی*
    مدیریت دینی به معنای «اداره» جمعی از انسان های متعهد به دین است که مردم را به مسیر زندگی سعادتمندانه راهنمایی می کنند، قرآن کریم که انسان را فطرتا موجودی اجتماعی می داند، بر این باور است که «مدیریت» یک امر اجتماعی برای اداره امور است. امروزه به دلیل عدم توجه به مدیریت دینی و تغافل از جنبه تربیت اجتماعی، بسیاری از نهادهای اجتماعی با مشکل مواجه شده اند، چراکه هر اجتماع نیازمند مدیریت صحیح برای دستیابی به مقاصد است. هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش و خصوصیات مدیران دینی در اخلاق اجتماعی است و نتایج حاصل با روش توصیفی _ تحلیلی حاکی از آن است که در جامعه دینی مهم ترین رکن مدیریت، پرورش اخلاق اجتماعی است، چراکه پایه و اساس تمام اعمال فردی و اجتماعی را داراست. نقش مدیران دینی در تعالی بخشی اخلاق کاربردی اجتماعی عبارت است از الگو بودن در انجام فرایض، ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی، توانایی ایجاد نظم اجتماعی، رفق و مدارا با زیردستان، توسعه امیدواری در مردم بدون آمال واهی. از دیگر خصوصیات مدیران دینی در اخلاق کاربردی اجتماعی می توان به جلب اعتماد با داشتن روحیه امانت داری، صداقت در رفتار، انعطاف کاری با داشتن روحیه تغافل، ایجاد الفت باسخاوت و بخشندگی، حفظ قدرت با داشتن روحیه غیرت و شجاعت، خدمت رسانی به مردم با اجتناب از روحیه جاه طلبی اشاره کرد.
    کلید واژگان: مدیریت, مدیریت دینی, اجتماع, اخلاق کاربردی}
    Morteza Pahlavani *
    Religious management means management of a group of people committed to religion who guide people to the path of a happiness. The Holy Qur'an, which considers man to be a social being by nature, believes that "management" is to manage affairs as a social matter. Today, due to the lack of attention to religious management and neglecting the aspect of social education, many social institutions have faced problems, because every community needs proper management to achieve its goals. The purpose of the current research is to explain the role and characteristics of religious managers (leaders) in social ethics, with a descriptive-analytical method.The results of research show that in a religious society, the most important pillar of management is the cultivation of social ethics, because it is the basis of all individual and social deeds. The role of religious leaders in improving practical social ethics is to be a role model in performing duties, creating and strengthening social solidarity, the ability to create social order, friendship and tolerance with subordinates, developing hope in people in realistic way. Among the other characteristics of religious leaders in practical social ethics are features such as gaining trust by having a spirit of trustworthiness, honesty in behavior, flexibility in working with a spirit of tolerance, creating affection with generosity and kindness, maintaining power by having a spirit of courage and serving the people by avoiding the spirit of self-interest.
    Keywords: Management, religious management, community, Practical Ethics}
  • داود اسماعیلی*

    روایت «خیر للنساء» ازجمله از جمله روایات مشهوری است که با عبارات گوناگون در متون تاریخی، اخلاقی و حدیثی شیعه و اهل سنت گزارش شده است؛ اما به رغم گزارش روایت در متون حدیثی مختلف، به اعتبار سندی آن کمتر توجه شده و بیشتر مطالعات در حوزه دلالت این روایت صورت گرفته است. این پژوهش با توجه به سیر روایتگری حدیث در منابع شیعه و اهل سنت و بررسی دیدگاه های ارایه شده در فهم متن آن، به این نکته متفطن شده که ازنظر سندی این حدیث فاقد اعتبار است و بیشتر منابع آن را به صورت مرسل گزارش نموده اند؛ همچنین در برخی گزارش ها اضطراب قابل توجهی دیده می شود. در بخش دلالت نیز بیشتر پژوهشگران، روایت را ناظر به حکمی خاص در مورد زنان دانسته و بر این باورند که زنان باید با پرداختن به فعالیت های مربوط به خانه داری و تربیت فرزند از حضور در اجتماع پرهیز کنند؛ درحالی که با اغماض نسبت به سند این حدیث، اگر مضمون روایت مورد تامل قرار گیرد، برداشت های دیگری نیز درباره آن قابل طرح است و درنتیجه نمی توان براساس این کلام، زنان را از حق حضور اجتماعی خود محروم ساخت.

    کلید واژگان: زن, خیر, خیر للنساء, خانه داری, اجتماع}
    Davood Esmaeili *
    Introduction

    The tradition of "Good for Women" is one of the famous traditions that have been reported with various expressions in the historical, ethical and hadith texts of the two main Islamic Sects. However, in the conducted studies, despite the report of the tradition in various hadith texts, more attention has been paid to the implication of this tradition than to its Isnad validity. While this tradition is reported in the form of a "mursal" in most sources, and sometimes go with iḍṭirāb in the text. In the implication section, most of the researchers consider the tradition to refer to a special ruling about women and believe that women should avoid being in the community by dealing with activities related to housekeeping and raising children. While ignoring the authenticity of this hadith, if only the content of the tradition is considered, other views can be proposed about it, and women cannot be deprived of their right to social presence based on this report.

    Materials and Methods

    In this research, focusing on the reporting process of the tradition of "Good for Women" in the hadith sources of the two main Islamic Sects, the isnad status and its textual changes in different texts have been evaluated. In this regard, all the sources in which this tradition is narrated have been studied and analyzed. The Shiite sources in which the tradition is reflected are: "Da’ā’im alEslām", the book "Mūlid fāṭimah" or "Akhbār fāṭima", "Makārim Akhlāq alNabī wa alA’immah", "Manāqib ‘Āl Abiṭālib", "Makārim alAkhlāq", "Kashf alGhummah fī Marifat alA’immah". Among Sunni sources, this tradition can be seen in the books "Ḥlyat al-Awliya wa Ṭabaqāt al-Aṣfiya’", Iḥyā’ Ulūm alDīn", "Kanz al-Ummāl fī sunan alAqwāl wa al-Af’āl".

    Results and Discussion

    Research in hadith texts is one of the necessities for the correct understanding of jurisprudence and moral issues, which has always been the concern of Islamic thinkers in line with the detailed analysis of religious teachings. Generally, hadith scholars do not limit the final evaluation of hadiths to the examination of Isnad, but also consider it necessary to analyze hadiths in terms of text and content. Because neglecting each of them leads to misunderstandings and misconceptions of the Sunnah and the words of the Prophet (pbuh) and Imams (as). Among the notable traditions in the hadith texts that are found in Shia and Sunni hadith sources and various analyses have been made about them, is the hadith "kjayrun linnisā’I an lāyarayna al-rejāl wa lāyarāhunna al-rijāl" This tradition has been reported in different sources with different words and attributed to Ḥaḍrat Zahrā (as). The analyses presented around this hadith are so different that sometimes no common value can be found between them. For example, a group has concluded that women must not appear in the community but stay at home, only by addressing the words of this hadith. On the other hand, another group, emphasizing the weakness of the chain of transmission, considered the hadith to be invalid and rejected it.

    Conclusion

    The tradition of "Good for Women" is found neither in any of the four Main Shia hadith books nor in six authentic Sunni ones. Additionally, in most of the late hadith sources, it has been transmitted in the form of "mursal", without valid sanads. Furthermore, although some sources have presented the tradition as "musnad", most of their transmitters are accused of lying, fabricating hadiths, and falsification. After all, accepting the transmission of the hadith from the "Imam", it should also be noted that according to the literal meaning of the word "Ra’y", the meaning of "Ru’yah" is the staring and precise and lustful gaze of alien men and women at each other, not the fleeting and natural gaze that is common in social interactions. In addition, considering that a woman as a human being is responsible in social and political issues and it is not possible to deal with this responsibility except with a chaste presence that is in accordance with the laws of Islamic Sharia, and considering the practical life of Ḥaḍrat Zahrā (as) as a perfect role model of a responsible woman, it can be said that in this hadith she invited everyone, especially women, to observe hijab and chastity in the community, because Islam prefers the law-abiding presence of women in the community to their isolation

    Keywords: Woman, Good for Women, Housekeeping, Community}
  • روح الله شاکری زواردهی*

    مهدویت یکی از مهم ترین آموزه ها در فرهنگ و اندیشه اسلامی است و از اهمیت و جایگاه ممتازی برخوردار بوده و دارای آثار و کارکردهای بسیاری در عرصه های اجتماعی می باشد. تبیین مهدویت پژوهی با رویکرد اجتماعی و با روش توصیفی - تحلیلی می تواند بسیاری از مسایل ناظر به عرصه های اجتماعی را پاسخگو باشد. به نظر می رسد در ابعاد اعتقادی، تاریخی و فرهنگی به مهدویت توجه شده، ولی در بعد اجتماعی به طور شایسته به آن پرداخته نشده است. در همین راستا هدف این پژوهش تبیین کارکردها، الزامات و ساحت های آموزه های مهدویت پژوهی در عرصه های اجتماعی است. مهم ترین کارکردهای مهدویت پژوهی با رویکرد اجتماعی شامل نظم اجتماعی، انسجام و همبستگی، ایجاد امنیت اجتماعی و تبلور هویت اجتماعی و امیدواری است. الزاماتی که در این پژوهش مورد تبیین قرار گرفت عبارت اند از: اجرای عدالت همگاهی، توجه به هویت اسلامی و بین الادیانی و مبارزه ریشه ای با فساد و نهادینه سازی ارزش ها در جامعه. ساحت های آموزه های مهدویت در عرصه های اجتماعی نیز بر دو ساحت خانواده و نهاد تعلیم و تربیت متمرکز می باشد.

    کلید واژگان: مهدویت پژوهی, اجتماع, انسجام اجتماعی, هویت جمعی, امنیت اجتماعی}
    Ruhollah Shakri Zavardehi *

    Mahdiism is one of the most important doctrines in Islamic culture and thought, and it has an important and privileged position and has many impacts and functions in social arenas. The explanation of Mahdiism studies with a social approach and descriptive-analytical method can answer many issues related to social arenas. It seems that Mahdiism has been paid attention to in terms of belief, history and culture, but it has not been adequately considered in the social aspect. In this regard, this study aims to explain the functions, requirements and aspects of Mahdiism studies in social arenas. The most important functions of Mahdiism studies with a social approach include social order, cohesion and solidarity, creating social security and crystallization of social identity and hope. The requirements that were explained in this research are the implementation of contemporary justice, attention to Islamic and inter-religious identity, and the radical fight against corruption and the institutionalization of values in society. The aspects of Mahdavi teachings in the social arenas are also focused on the two areas of the family and the educational institution.

    Keywords: Mahdiism studies, community, Social Cohesion, collective identity, social security}
  • مهرداد امیری*

    مفهوم نبوت در نگاه نخست یک مسیله ی کلامی و دینی صرف به نظر می رسد، و شاید از این جهت باشد که در فلسفه کمتر به عنوان یک مسیله ی مستقل عقلی بدان پرداخته شده است. این درحالی است که با نگاهی دقیق در فلسفه ی ابن سینا با توجه به تحلیلی که وی از هستی، انسان، جامعه و چیستی وحی دارد، امری کاملا عقلانی و مبتنی بر ضرورت عقلایی است. ایشان با توصیفی که از نبوت دارد مدعی است نبی انسانی است کامل و از هر جهت دارای کمالات ممکن که با اتصال به عقل فعال به کسب حقایق اصیل نایل می شود. وی از سه جهت وجود نبی را امری ضروری بر می شمارد؛ نخست از جهت اجتماعی به عنوان عاملی برای هدایت و کمال اجتماع، دوم به عنوان عنصری ضروری برای تحقق نظام احسن با توجه به عنایت الهی و سوم از این جهت که از نظر معرفت شناسی دریافت حقیقت اصیل بالضروره نیازمند ادراک معارف الهی است.این جستار برآن است که با نگاهی توصیفی - تحلیلی به برجستگی بحث نبوت، بویژه ضرورت آن در آثار ابن سینا پرداخته و از خلال آثار ایشان به صورتبندی سه استدلال در این باب بپردازد.

    کلید واژگان: ضرورت نبوت, ابن سینا, وحی, اجتماع}
    Mehrdad Amiri

    Irony means humor, sarcasm and showing conflicting aspects of a text or work, which often causes laughter. Irony is also used as a visual technique in the narrative or form of a visual work. In this article, irony in three paintings of the Shiraz school of painting and in particular the Al-Inju period is examined because it is believed that the social conditions of the Mongol rule caused Iranian artists to use illustrations and books. Arai have expressed some concepts ironically and ironically. Therefore, the purpose of the research is to introduce the components and applications of irony, and the other is to analyze the quality of irony in the content and form of three illustrations of the illustrated Shahnamehs of the Al-Injo period, including "The imprisonment of Zahak by Fereydon", "Death of Chahar Hamdel Ki Khosro" and "Accusation". Soudabeh to Siavash. The research material is derived from library data and is based on descriptive-analytical method. The findings of the research show that paintings are more capable of ironic analysis in which the main subject is faced with deep and absolute conditions such as death or a dangerous situation that leads to death. In all the examined pictures, there was an element of taste and structural irony and situational irony were used in them.

    Keywords: Necessity ofProphethood, Ibn Sina, .revelation, community}
  • سید محمد رضوی*، مرضیه صائمی
    زندگی در فرهنگ اسلامی مجموعه ای ازباورها ،ارزش ها، باید ها ونبایدهایی است که ازدومنبع قرآن وعترت سرچشمه می گیرد. اصول و مبانی ارتباط زوجین در فرهنگ اسلامی،که می تواند به سبک زندگی متعالی کمک کند، عموما درآیات قرآن بیان شده است وجزییات آن توسط معصومین علیهم السلام تبیین گردیده است و با محوریت اصل الهی بودن به تمام جوانب زندگی سمت وسو می دهد که غایت آن تعالی خانواده و جامعه است .یکی از بحث برانگیزترین آیات قرآن مجید آیه ی «الرجال قوامون علی النساء» است از این آیه و روایات، درمبانی ارتباط زوجین و مهارتهای ارتباطی استمداد گرفت. ؛پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی درپی به دست آوردن سبک زندگی با تکیه برآیه شریفه می باشد،نگارنده پس ازبررسی معنای قیومیت وبیان نکات تفسیری درخصوص این آیه شریفه،وبیان نظراسلام(قرآن وروایات)، به این نتایج دست یافته است که قوامیت به معنای حق مدیریت داشتن،محافظت کردن،سرپرست خانواده بودن است ودربردارنده معنای ولایت وصاحب اختیار بودن نمی باشد،درسبک زندگی به ویژه زندگی اسلامی،چون غالبا بالطبع،مردان هم درعقل ورای و تدبیرونیرومندی و تحمل شدایدوسختی ها وطاقت بیشتردربرابرمشکلات، براغلب زنها فزونی دارندوزنها احساسی و عاطفی هستند، به دلیل این فضیلتهای موهبی واکتسابی است،که مردبرزن سرپرستی دارد،وسبب سبک زندگی، متعالی می شود،ضمن اینکه بسیاری ازآیات قرآن کریم،مردوزن را همسان دانسته و کمال و نقص هردو را به صورت همزمان یاد می کندوتصریح به وحدت نوعی آنها می کند،بنابراین اسلام در حرکت و مسافرت به سوی خداوند هیچ تفاوتی میان آنها قایل نیست وسیر به سوی خدابا تعقل وعمل صالح امکان پذیر است.
    کلید واژگان: قیومیت, سبک زندگی, خانواده, اجتماع, قرآن و روایات اسلامی}
    Seyed Mohammad Razavi *, Marziyeh Saemi
    Lifestyle in Islamic culture is a set of beliefs, values, dos and don’ts that originates from the two sources of the Qur'an and ʿItrat. The general principles and characteristics of an Islamic culture that helps the transcendent lifestyle are generally stated in the verses of the Qur'an and its details have been explained by the infallible Imams and with its divine centrality gives direction to all aspects of life, the end of which is the individual and social transcendent of the community. The most controversial verses of the holy Qur’an is: “Men are the protectors and maintainers of women”, which in the legal system of Islam has been cited as a significant criterion in expressing the legal rules; the present study is based on the descriptive-analytical method acquiring a lifestyle based on holy verse, the author after examining the meaning of guardianship and expressing other points with regard to this holy verse, and the expression of the Islamic view (Qur'an and narrations), it has concluded that Qawwāmiyat means to have the right to manage, to protect, to be the head of the family, and it doesn’t include the meaning of Wilāyat and to have authority, in the lifestyle, especially the Islamic lifestyle, because, men have priority over women in intellect and tact, and they have more endurance in severe hardships and problems and women are emotional and emotional, so due to these bestowed and acquired virtues, men have priority over women in protecting them, and this becomes the cause of the transcendent lifestyle, while Many verses of the Holy Qur'an considers the men and women peers and remind the perfection and imperfection of both them at the same time and explicitly describes their unity, so Islam considers no difference between them in moving and traveling to God and the path to God is possible by pious thinking and acting.
    Keywords: Qayūmīyat, lifestyle, Family, Community, Qur’an, Islamic Traditions}
  • یاسر تک فلاح*، فاطمه نظری، صابر طالبی
    رویکرد اصلی در آموزه های دینی با توجه به هدف غایی دین که قرب الهی است، مصون داشتن انسان ها از گناه و لغزش می باشد. مسیله اصلی جامعه و آسیب های فردی و اجتماعی که در آن مشاهده می شود، ناشی از عمل نکردن و یا عدم آگاهی نسبت به آموزه های دینی است. یکی از اجزای نظام بازدارندگی از گناه در آموزه های دینی، تقویت حساسیت اجتماع در برابر لغزش های عناصر جامعه است. امربه معروف و نهی ازمنکر سازوکار پیش بینی شده است که در قرآن و روایات به عنوان یک فریضه و زمینه ساز احیای سایر فرایض از آن یادشده است و جامعه اسلامی را در برابر گناه و معصیت حساس نموده و بدین ترتیب مسیولیتی همگانی برای دعوت به نیکی ها و نهی از بدی ها و گناهان به آحاد جامعه اعطا می کند. این پژوهش به ضرورت این فریضه از منظر آمران و ناهیان، مخاطبان، اجتماع، اولویت ها، الزامات و بایسته ها و نقش حکومت اسلامی در بهسازی محیط اجتماع و سوق دادن به سوی پرهیزکاری، موردمطالعه قرار می دهد.
    کلید واژگان: امربه معروف, نهی ازمنکر, گناه, اجتماع}
    Yaser Takfallah *, Fatemeh Nazary, Saber Talebi
    The main approach in religious teachings is to protect people from sin and slip, considering the ultimate goal of religion, which is closeness to God. The main problem of society and the individual and social damage that is observed in it is caused by not acting or not being aware of religious teachings. One of the components of the system of preventing sin in religious teachings is to strengthen the sensitivity of society against the slips of society's elements. Enjoining what is good and forbidding what is bad is a mechanism that is mentioned in the Qur'an and traditions as a duty and a basis for the revival of other duties, and it has sensitized the Islamic community against sin, and in this way, it is the responsibility of everyone to call to good deeds. And it gives prohibition of evils and sins to the members of society. This research studies the necessity of this duty from the perspective of leaders and followers, audience, community, priorities, requirements and obligations, and the role of the Islamic government in improving the social environment and pushing towards piety.
    Keywords: Enjoining what is good, forbidding what is bad, sin, community}
  • اکبر عروتی موفق*

    با عنایت به این که یکی از مهم ترین مشکلات جامعه امروز، مساله فقر و شکاف طبقاتی بین آحاد جامعه است. پرداختن به بحث انفاق از دیدگاه قرآن کریم یکی از مهم ترین راه کارهای برون رفت از این مشکل بسیار مهم است . انفاق اضافه بر اینکه یک فضیلت اخلاقی محسوب می شود، باعث تعادل اجتماع و پر کردن شکاف های اجتماعی است وعلاوه بر آثار مثبت در زندگی دنیوی و اخروی فرد ، در زندگی اجتماعی نیز تاثیر بسیار عمیقی دارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر اجتماعی انفاق در قرآن با تاکید بر دیدگاه تفسیری آیت الله خامنه ای استاین تحقیق، با روش توصیفی- تحلیلی به تتبع در آیات قرآن کریم و نظرات مفسرین علی الخصوص دیدگاه آیت الله خامنه ای در باره تاثیر اجتماعی انفاق پرداخته است. آیت الله خامنه ای با تاکید به بعد اجتماعی انفاق به نکته بسیار مهمی در تفسیر آیات مربوط به انفاق اشاره می فرمایند که از نگاه سایر مفسران محترم قرآن کریم علی الخصوص مفسران معاصر مغفول مانده است.نتیجه ای این پژوهش این است که از نظر آیت الله خامنه ای اولا آیات انفاق در قرآن بیان یک حکم اخلاقی نیست، بلکه بیان یک فریضه شرعی است؛ ثانیا انفاق زمانی انفاق خواهد بود که اثر وجودی داشته و منجر به پر کردن یک خلا و برآوردن و برطرف نمودن یک نیاز واقعی و راستین گردد و گرنه هر خرج کردنی انفاق نیست.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, اجتماع, انفاق, تفسیر, قرآن کریم}
    Akbar Orvati Movaffagh *

    Given that one of the most important problems of today's society is the problem of poverty and class gap between members of the society. Dealing with the issue of charity from the perspective of the Holy Quran is one of the most important ways to overcome this problem. In addition to being considered a moral virtue, charity balances society and fills social gaps, and in addition to the positive effects in the worldly and hereafter life of a person, it also has a profound effect on social life. The purpose of this research is to investigate the social impact of charity in the Quran with emphasis on the interpretation view of Ayatollah KhameneiThis research, with a descriptive-analytical method, has studied the verses of the Holy Quran and the opinions of commentators, especially Ayatollah Khamenei's view on the social impact of charity.Emphasizing the social dimension of charity, Ayatollah Khamenei points out a very important point in the interpretation of verses related to charity, which has been overlooked by other respected commentators of the Holy Quran, especially contemporary commentators.The result of this research is that according to Ayatollah Khamenei, first of all, the verses of giving in the Qur'an are not an expression of a moral ruling, but rather an expression of a religious obligation; Secondly, spending will be spending when it has an existential effect and leads to filling a void and fulfilling and solving a real and true need, and otherwise, any spending is not spending.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, community, giving interpretation, The Holy Quran}
  • محمدسجاد خسروآبادی *

    رسانه‌ها در جامعه اسلامی در قبال مسیولیت اجتماعی خود وظیفه استفاده از این فرآیند در تولید برنامه‌هایشان را دارند. در این راستا رسانه ملی با توجه به امکانات فنی و هنری موجود در کشور، تلاش‌هایی را در زمینه تولید انواع برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است. نقش امر و نهی دینی به عنوان موثرترین مکانیزم اجرایی در تغییر و تحول جامعه، امری واضح و پر رنگ می‌باشد که می‌تواند الگوی کاملی برای اصلاحات به معنای واقعی کلمه در زندگی فردی و اجتماعی ارایه کند. اصلاح جامعه تنها با رعایت حق محوری، قانونمندی، صداقت و درستکاری، نگرش فرا مذهبی، عدالت اجتماعی و شرایط و ضوابط آن، در پرتو نظارت و کنترل مستمر فریضه امر و نهی، در همه ابعاد فرهنگی، دینی، سیاسی، حقوقی و... امکان‌پذیر می‌باشد. سازمان صدا و سیما می‌بایست در زمینه رشد و تعالی جامعه به وسیله اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر، جریان‌سازی کند و مجموعه برنامه‌هایی را در قالب‌های گوناگون تولید نماید. بنابراین رسانه‌ های ملی و جمعی، یکی از ارکان مهم و مورد نیاز در پیشبرد اهداف اصلاحی امر و نهی در نظامات اجتماعی می‌باشد. در خدمت قرار گرفتن رسانه‌ها و به کارگیری آن‌ها در جهت اوامر و نواهی دینی، با تولید برنامه‌های شنیداری و دیداری در همه ابعاد اجتماع، می‌تواند زمینه اصلاحات اساسی و نرم تدریجی را در پروسه زمانی معین، بر طبق اهداف مورد نظر اسلام و معیارهای دینی به وجود آورد.

    کلید واژگان: رسانه, امر به معروف, نهی از منکر, اجتماع, نظارت}
  • علی خون چمن*
    اعتیاد و سوءمصرف مواد مخدر، پدیده ای است که موجب از بین رفتن جامعه توانمند می شود. جامعه توانمند، جامعه ای مبتنی بر اصول و ارزش های اسلامی است. افراد در چنین جامعه ای نه تنها در برابر نیازها و گرفتاری های دیگر افراد جامعه دینی خویش بی تفاوت نیستند؛ بلکه به دنبال کمک و رفع مشکلات آنان هستند. چنین جامعه ای از حمایت واحدهای اجتماعی مختلفی همچون خانواده ها، گروه های خویشاوندی و گروه های همسایگی برخوردار است و هنجارهایی روشن برای مشارکت فعال و همکاری آن ها در زندگی و امور اجتماعی دارد. بنا بر تحقیقات، میان دینداری و آسیب ها و انحرافات اجتماعی، رابطه معکوسی وجود دارد؛[1] بدین معنا که با افزایش دینداری، وقوع انحرافات اجتماعی کمتر می شود؛ زیرا اسلام با طرح اموری همچون آداب همسایه داری، صله ارحام، تکافل اجتماعی، مسیولیت پذیری، احسان و نیکوکاری، خدمت به دیگران، امر به معروف و نهی از منکر، همگان را به پرهیز از تغافل و بی تفاوتی نسبت به یکدیگر سفارش نموده است؛ چنانکه رسول خد(ص) فرموده است: «کلکم‏ راع‏ و کلکم مسیول عن رعیته؛[2] همه مسلمانان در جامعه، نسبت به دیگر افراد مسول هستند». از این رو افراد باید شریک درد یکدیگر باشند تا افراد جامعه در برابر ناهنجاری ها یی مانند اعتیاد مصونیت داشته باشند؛ زیرا مصونیت سازی همه افراد جامعه، به معنای نجات همه جامعه است: «و من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا».[3] بنابراین جامعه در برابر همه افراد خود مسیول است. این مسیولیت، قالب و شیوه های متعددی دارد که به برخی از آن ها اشاره می شود.
     
    [1]. ر.ک: محمدباقر آخوندی، «تاثیر مراتب دینداری بر کاهش انحرافات اجتماعی در آموزه های قرآن»، انسان پژوهی دینی، ص 98؛ بیستون عزیزی و دیگران، «بررسی ارتباط دین داری با ارتکاب به جرم در میان جوانان ورزشکار»، فصلنامه اخلاق، ص 184.
    [2]. محمد بن محمد شعیری، جامع الاخبار، ص 119.
    [3]. مایده: 32.
    کلید واژگان: اعتیاد, اجتماع, ره یافت}
  • کوثر حلال خور*، ایرج گلجانی

    مفهوم خشونت همواره یکی از مسایل چالش برانگیز در پژوهش های اجتماعی بوده است. در جهان اسلام نیز این مسئله از دیرباز مورد توجه اندیشمندان، به ویژه جامعه شناسان دینی بوده و البته دستاویز بسیاری از افراط گرایان نیز قرار گرفته است. زاویه نگاه و دیدگاه های مختلف درباره خشونت، می تواند گونه های متفاوتی از آن را به نمایش بگذارد، مانند: خشونت فردی، خشونت اجتماعی، خشونت پنهان یا آشکار و... .این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی معیارهای روایی و ناروایی اعمال خشونت در اجتماع را در آیات قرآن بررسی کرده است. نخست «عدالت» معیار تمایز روایی و ناروایی خشونت و در ادامه، دو مولفه «اخلاق» و «قانون» به عنوان ملاک اعمال خشونت در قرآن تحلیل شده است؛ به این معنا که هر رفتار، گفتار و عملکرد ضد خاطیان اجتماعی که در چارچوب مفهوم اخلاق و قانون بگنجد، خشونت جایز شمرده می شود؛ هرچند با شدت عمل و رنج همراه باشد. مصادیق خشونت جایز و غیرجایز در اجتماع نیز با الهام از آیات کریمه قرآن استخراج و تبیین گردیده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, خشونت, اجتماع, روایی و ناروایی, اخلاق, قانون}
    Kosar Halalkhor *, Iraj Goljani

    The concept of violence has always been one of the most challenging issues in social research. In the Islamic world, this issue has long been considered by thinkers, especially among religious sociologists, and of course, has been used by many extremists. Attitude towards the category of violence according to different perspectives and perspectives can show different types such as individual, social, hidden, overt and... . This article has descriptively-analytically examined the narrative and inadmissibility criteria of violence in society from the perspective of Quranic verses. First, "justice" is the criterion for distinguishing between the validity and inadmissibility of violence, and then the two components of "ethics and law" are analyzed as criteria for acts of violence in the Qur'an. This means that any behavior, speech and action against social offenders that falls within the conceptual framework of morality and law is considered violence, even if it is accompanied by the intensity of action and suffering. Examples of permissible and impermissible violence in the community are also extracted and explained with the inspiration of verses of the Quran.

    Keywords: Holy Quran, Violence, society, Validity, Inadmissibility, Ethics, Law}
  • حمیدرضا فریدی، فرج بهزادوکیل آباد*، صمد عبداللهی عابد

    سید قطب از شخصیت های برجسته و نامدار در تفسیر قرآن و از نظریه پردازان توانا در زمینه ایدیولوژی اسلامی است. تحلیل اندیشه های وی درباره مسایل حکومت و اجتماع، موضوع این مقاله است. هدف این پژوهش پاسخ به این سوال است: مهم ترین شاخص های حکومتی و اجتماعی از نظر سید قطب چیست؟ در این پژوهش با روش کیفی و رویکردی تحلیلی، اندیشه های اجتماعی این مفسر در مسایل حکومتی و اجتماعی بررسی شده و نتایج زیر حاصل شده است: سید قطب برای فرد و جامعه اهمیت ویژه قایل است و عقیده را دلیل پیدایش جامعه می داند. جامعه مطلوب از نظر او، جامعه ای دینی است. وی وجود حکومت و عدالت را برای جامعه ضروری می داند و بین عدالت و برابری مطلق تفاوت قایل است. سید قطب، در رویارویی تمدن اسلامی با تمدن غربی، جریان های سیاسی اسلام سکولار و اصول گرایی اسلامی شکل گرفت که عمده ترین چالش های جهان اسلام است.

    کلید واژگان: سید قطب, فی ظلال القرآن, حکومت, اجتماع, سیاست}
    Hamid Reza Faridi, Faraj Behzad Vakilabad *, Samad Abdullahi Abed

    Sayed Qotab is one of the prominent and famous figures in the interpretation of the Qur'an and one of the most capable theorists in the field of Islamic ideology. The analysis of his thoughts on government and community issues is the subject of this article. The purpose of this study is to answer this question: What are the most important governmental and social indicators according to Sayed Qotab? In this research, with a qualitative method and analytical approach, the social thoughts of this commentator on governmental and social issues have been studied and the following results have been obtained: Sayed Qotab considers a special importance to the individual and society and considers belief as the reason for the emergence of society. The ideal society, in his view, is a religious society. He considers the existence of government and justice necessary for society and distinguishes between justice and absolute equality. Sayed Qotab was formed in the confrontation of Islamic civilization with Western civilization, the political trends of secular Islam and Islamic fundamentalism, which are the main challenges of the Islamic world.

    Keywords: Sayed Qotab, Fi Zalal Al-Quran, Government, society, Politics}
  • زهرا مهدوی فخر، محمد مهدی کریمی نیا *، مجتبی انصاری مقدم

    حوزه اجتماع از جمله عرصه‌هایی است که از زمان صدر اسلام برای زنان مسلمان بستر فعالیت بوده است. پیامبر اکرم (ص) با توجه به محدودیت زنان در برخوردهای اجتماعی چگونه آنان را در فعالیت‌های اجتماعی شریک و ایشان را عهده‌دار چه وظایفی می‌کردند؟ پرسشی است که نویسنده به منظور ارایه الگوی حسنه از زنان اجتماعی در صدد پاسخ به آن است. نتایج این تحقیق که با روش کتابخانه‌ای جمع آوری و به شیوه توصیفی به آن پرداخته شده است، مسوولیت‌های اجتماعی سپرده شده به زنان را در سه عرصه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم بندی می‌کند. بیعت، هجرت و مشارکت‌ در جنگ با افعالی مانند پرستاری، تهیه دارو، تجهیز لوازم در عرصه سیاست؛ شرکت در نماز جماعت، مشاعره و سخنرانی از جمله فعالیت‌های حوزه فرهنگ و کشاورزی، دامداری، فروشندگی نیز از فعالیتهای عرصه اقتصادی بانوان در این مقاله معرفی شده‌اند.

    کلید واژگان: اجتماع, بانوان, پیامبر اکرم(ص), رسالت, مسوولیت}
  • رضا مرادی سحر*، زهره اخوان مقدم، سید مجید نبوی

    فرهنگ، مجموعه پیچیده ای شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن وخلاصه، همه عادات، رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه، از اجتماع خود فرامی گیرد. در مفهوم شناسی جاهلیت در قرآن</em> و نهج البلاغه</em>، به تقابل جهل با عقل و حلم رهنمون می شویم. عقل مفهوم جامعی است که شامل علم و دانش، فهم و تعقل امور و عمل به اوامر الهی، حسنات و نیکی ها می شود. در مقابل، جهل صفت فضیلت سوزی است که علم و دانش، فهم و عمل به دستورهای الهی را یکسره نابود می کند. جاهلیت محدود به برهه ای از زمان نیست و به همین دلیل، قرآن آن را به «اولی» و «اخری» تقسیم نموده است. امیر مومنان(ع)</sup> نکات متعددی را درباره ویژگی های عصر جاهلی فرموده اند که می توان آن ها را به دو محور کلی تقسیم نمود: نکاتی درباره فرهنگ دینی آن عصر، و نکاتی درباره فرهنگ اجتماعی آن. مقاله حاضر با روش تحلیلی توصیفی هر یک از دو قسم فوق را با شش مولفه به بحث می نشیند.

    کلید واژگان: امیرالمومنین(ع), نهج البلاغه, فرهنگ, جاهلیت, اجتماع, قرآن}
    Reza Moradi Sahar *, Zohreh Akhavan Moghaddam, Seyyed Majid Nabavi

    Traditions and so all the habits, behavior and rules that a person learns from the community, as a member of the community. By understanding the concept of Jahiliyat (ignorance) in the Quran and Nahjolbalagha, we lead to the contrast of ignorance with wisdom and forbearance. Wisdom Is a comprehensive concept that includes knowledge, understanding, and intellection of affairs and obedience of God's commands and practicing deeds and righteousness. On the contrary, ignorance is a virtue burner attribute that destroys knowledge, understanding, and obedience to God's commands. Jahiliyat (Ignorance) is not limited to a period of time and therefore Quran has divided it into the "first" and "last". Imam Ali (AS) has enumerated several tips about the features of the pre-Islamic era (Jahiliyat). These features can be divided into two main aspects: Tips about the Religious culture of that age, and tips about its social culture. The present article argues each of the two types discussed above with six components, with an Analytic-descriptive method.

    Keywords: Ali (AS), Nahjolbalaghe, Culture, Jahiliyat (Ignorance), Community}
  • محسن ربانی*، عماد افروغ، کریم خان محمدی

    بازخوانی پدیده های سنتی از سوی مدرنیته منجر به شکل گیری سویه های تازه ای از پدیده ها گردیده است. پدیده کودکی نیز به عنوان یکی از دوره های مهم زندگی انسان در معرض این بازخوانی قرار گرفت. در قرایت مدرن از مفهوم کودکی، این پدیده مبتنی بر بنیان های نظری مدرنیته از چهار بعد مورد توجه قرار گرفت: «ماهیت طبیعی یا اجتماعی کودکی»، «هویت دوران کودکی در نسبت آن با بزرگ سالی»، «کودکی در ربط میان عاملیت و ساختار» و «بعد ارزشی کودکی: معصومیت یا شرارت». این بازخوانی منجر به بازنگری در مواجهه با مفهوم کودکی در عرصه عمل گردیده است. قدرت یافتن مفهوم مدرن کودکی و عمل مبتنی بر این بازخوانی در جوامع مختلف و از جمله جامعه ایران نیز مشاهده می شود. در چنین وضعیتی، غیبت پدیده کودکی مبتنی بر بنیان های نظری اسلام به عنوان فرهنگ آرمانی جامعه ایرانی، بازخوانی این مفهوم بر اساس آموزه های اسلام را ضروری ساخته است. پژوهش پیش رو بر اساس روش «معناشناسی ایزوتسو» و مبتنی بر پرسش«کودکی از نظر فرهنگی و اجتماعی در آموزه های قرآن به چه معنا است؟» با بررسی آیات مرتبط با مفهوم کودکی، همراه با تحلیل روایات و نقل دیدگاه های مفسران در پی یافتن پاسخ این پرسش است.

    کلید واژگان: کودکی, قرآن, اسلام, مدرنیته, فرهنگ, اجتماع}
    MOHSEN RABBANI *, Emad Afrough, Karim Khan-Muhammadi

    The re-reading of traditional phenomena by modernity has led to the formation of new aspects of phenomena. The childhood phenomenon was also exposed to this re-reading as one of the most important periods of human life. "The natural or social nature of childhood", "Childhood identity in relation to adulthood", "Childhood in relation to agency and structure" and "Childhood value dimension: innocence or evil" were considered. This re-reading has led to a rethinking of the concept of childhood in practice. The empowerment of the modern concept of childhood and the practice based on this re-reading can be seen in various societies, including Iranian society. In such a situation, the absence of the childhood phenomenon based on the theoretical foundations of Islam as the ideal culture of Iranian society, has made it necessary to re-read this concept based on the teachings of Islam. The present research is based on the method of "Izutsu semantics" and is based on the question: "What does it mean to be a child culturally and socially in the teachings of the Qur'an?" By examining the verses related to the concept of childhood, seek to find the answer to this question.

    Keywords: Childhood, Quran, Islam, modernity, culture, society}
  • ولی الله نصیری، مسعود قنبری

    مدارا به معنای لطف، تساهل، نرمی و در لغت، به معنای دوری از درگیری با فرد به خاطر شر اوست. خداوند متعال، در قرآن کریم، از مدارا، به عنوان برکت و رافت خود یاد کرده است. مدارا جایگاه بسیار مهمی در حیات خانواده و اجتماع آدمی دارد. اگر انسان با دیگران مدرا نکند و در سختی ها و ناگواری ها، با دیگر افراد با عصبانیت و خشم رفتار کند، هم به اعتماد اجتماعی و هم به صحت تربیتی و اخلاقی خود ضربه خواهد زد. مدارا نقش بسیار سازنده ای در زندگی خانوادگی و اجتماعی انسان دارد. زندگی پر از ناگواری هایی است که انسان با آن رو برو می شود. اگر انسان بنا را بر مدارا کردن با مردم نگذارد و در مشکلات و ناهمواری ها، با دیگران به تندی و خشونت رفتار کند، هم به اعتبار اجتماعی و هم به سلامت دینی و اخلاقی خود لطمه خواهد زد. هدف در این پژوهش، بررسی حیطه های مختلف مدارا در سیره امامان (ع) است که برای جمع آوری اطلاعات، از روش کتابخانه ای استفاده شده و داده ها با استفاده از روش توصیفی و تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل از این بحث عبارتند از: در فضلیت مدارا، بسیاری از فضایل مانند خضوع و خشوع، نوع دوستی، صبر و خویشتن داری، کظم غیظ، نداشتن کینه توزی، دوری از خشم، دوری از جنگ، دوری از ناسزا گویی و سهل گیری وجود دارد. این فضایل اخلاقی و تربیتی نمونه ای از صفاتی است که انسان را در دنیا و آخرت به رتبه های والا و درجات ارزشمند می رساند.

    کلید واژگان: مدارا, اجتماع, سیره اهل بیت, قرآن}
    Valiyollah nasiri, Masood Ghanbari

    Tolerance means grace, tolerance, softness and in words, means avoiding conflict with a person for the sake of his evil. Allah Almighty, in the Holy Quran, mentions tolerance as blessing. Tolerance has a very important place in the life of the family and the human community. If one does not confer with others and, in hardship and hardship, treats others with anger and anger, he will strike both social trust and his moral and moral well-being. Tolerance has a very constructive role in the family and social life of man. Life is full of misfortunes that human beings go with. If a person does not endow the building with tolerance and, in difficulty and ruggedness, treats others with cruelty and violence, it will harm both social and moral well-being. The purpose of this research is to study the different domains of tolerance in Imams. For data collection, the library method has been used and the data are analyzed using descriptive method and content analysis. The results of this discussion They include: in the virtue of tolerance, there are many virtues, such as humility and humiliation, selfishness, patience and self-restraint, anxiety, lack of vengeance, avoidance of anger, avoidance of war, avoidance of indignation and attentiveness. These moral and educational virtues are an example of the traits that bring man in high and high grades in the world and the Hereafter.

    Keywords: Tolerance, community, Sire of the Beat, Qoran}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال