بررسی اثر لسیتین سویا در مقایسه با زرده تخم مرغ بر انجماد اسپرم اپیدیدیمی در سگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه

استحصال اسپرم از ناحیه اپیدیدیم اجازه استفاده ماده ژنتیکی در پس از مرگ یا پس از برداشت بیضه از حیوانات با ارزش یا در معرض انقراض را می دهد.

هدف

هدف از این مطالعه بهبود دسترسی به سیستم انجماد اسپرم اپیدیدیم سگ بر اساس دوز مناسب لسیتین بود.

روش کار

اسپرم اپیدیدیمی از بیضه های سگ های بالغ و سالم پس از اخته در مراکز درمانی دامپزشکی جمع آوری شد و به شش گروه تقسیم شدند: (گروه اول لسیتین 4/0٪ L0.4 ، گروه دوم لسیتین 8/0٪ L0.8 ، و گروه سوم لسیتین 2/1 % L1.2، گروه چهارم لسیتین 6/1 % L1.6، گروه پنجم لسیتین 2% L2و گروه شاهد زرده تخم مرغ 20٪ EY 20). قبل از انجماد، ارزیابی تحرک، رنگ آمیزی حیاتی ایوزین نیگروزین و HOST انجام شد و پس از یخ گشایی آزمایشات روی اسپرم به کمک روش های CASA ، HOST ، ایوزین نیگروسین، پتانسیل غشای میتوکندری (MMP) ، رادیکا ل های آزاد اکسیژن داخل سلولی (ROS). انجام شدند.

نتایج

در نمونه های پس از یخ گشایی، تحرک کلی و نسبت اسپرم با یکپارچگی غشای پلاسما دست نخورده بر اساس آزمون HOS در همه گروه های تحت غلظت های مختلف لسیتین در مقایسه با گروه شاهد کمتر بود (P ≤ 0.05). BCF در همه گروه های تحت غلظت های مختلف لسیتین در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود (P ≤ 0.05). با این وجود، تحرک پیش رونده، نسبت اسپرم زنده بر اساس آزمایش ایوزین-نیگروسین، VAP ، VSL ، VCL ، STR ، LIN و ALH در گروه های مختلف آزمایشی تفاوتی ندارند (P> 0.05). نسبت اسپرم با عیب مورفولوژیکی بین نمونه های تازه و منجمد و در بین گروه های مختلف آزمایشی تفاوت نداشت (0.05> P). پتانسیل غشای میتوکندری در گروه شاهد بیشتر از گروه لسیتین 4/0٪ بود (0.026 = P). نسبت اسپرم مثبت برای ROS در گروه شاهد کمتر از گروه لسیتین 4/0٪ بود (0.049 = P).

نتیجه گیری نهایی

زرده تخم مرغ نسبت به اکستندر های مبتنی بر لسیتین برای انجماد اسپرم اپیدیدیمی سگ برتری داشت، و لستین سویا به عنوان جایگزین مناسب برای انجماد اسپرم اپیدیدمی سگ مناسب نبود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
166 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2419936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!