رابطه سببیت میان افعال پزشک و ایراد صدمه به سقط جنین در قانون مجازات اسلامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسوولیت پزشک در نظام حقوق اسلام پیشینه چندانی ندارد و فقط می‌توان با استفاده از آرای پراکنده فقها در میان کتب فقهی چون دیات و قصاص و... احکامی را به دست آورد. این تحقیق ضمن بررسی اقوال فقها مواد قانون مجازات اسلامی و دیگر قوانین مانند قانون آیین دادرسی کیفری و قانون انتظامی پزشکان در ارتباط با رابطه سببیت میان افعال پزشک و ایراد صدمه به جنین مورد شرح و بررسی قرار داده است.

مواد و روش‌ها

این تحقیق از نوع نظری بوده، ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏ باشد و روش جمع‏ آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‏ ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

یافته‌ها

بررسی ادله فقهی میزان و آثار مسوولیت ناشی از اقدامات پزشک با توجه‌ به شیوع و مورد ابتلا‌بودن‌ آن مد نظر فقها قرار گرفته است. فقها بر مسوول‌بودن پزشک جاهل مقصر که در کار خود تخصص لازم را ندارد یا در طبابت کوتاهی کرده و پزشکی که با وجود‌ داشتن تخصص کافی، برای درمان اجازه نداشته است، اتفاق نظر دارند.

ملاحظات اخلاقی

در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است. نتیجه‌گیری: این آرا خود به چند دسته و برداشت تقسیم شده و مبنای مسوولیت پزشک را مشخص می‌سازند. از طرفی گروهی کثیری به ضمان پزشک به طور مطلق قایلند و گروهی دیگر با تمسک به دسته‌ای از ادله مانند قاعده احسان و برایت پزشک را فاقد مسوولیت فرض می‌نمایند و گروهی دیگر که قایل به تفصیل میان قصور و غیر آن شده‌اند. قانون مجازات اسلامی 1392 با تصحیح برخی از مواد قانون مجازات 1375 نظر تعدیل‌شده‌ای را ارایه کرده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1029 تا 1042
لینک کوتاه:
https://magiran.com/p2421427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!