کاربست نظریه استعاره و مجاز مفهومی در سینما: مطالعه موردی فیلم برف روی کاج ها
بازنمایی زبانی استعارههای مفهومی در پژوهشهای متعدد ایرانی و غیرایرانی مطالعه شده است؛ اما آثار کمتری به بازنماییهای تصویری و سینمایی استعاره پرداختهاند. در این مقاله، مفهومسازیهای استعاری و مجازی فیلم برف روی کاجها براساس نظریه استعاره و مجاز مفهومی و نظریه استعاره چندوجهی مورد بررسی قرار گرفت. بر همین اساس، تمامی صحنهها و گفتگوهای فیلم موردنظر بررسی شده، استعارهها و مجازهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به درونمایه اصلی اثر یعنی خیانت و عشق مربوط میشدند، تحلیل شدند. تحلیلهای بهدستآمده حاکی از آن است که برخی از استعارهها همچون غم بهمثابه تاریکی و رابطه عاطفی بهمثابه ماده خوراکی به صورت تکوجهی و صرفا برحسب نشانههای تصویری و برخی دیگر همچون عشق بهمثابه سفر، کنترل/غیرت بهمثابه بالا، انسان بهمثابه گیاه (درخت کاج) و عدم وجود رابطه عاطفی به مثابه برف به صورت چندوجهی و برحسب ترکیبی از نشانههای تصویری و گفتاری یا ترکیبی از نشانههای تصویری و نوشتاری بازنمایی شدهاند. همچنین در اثر سینمایی حاضر، دو مجاز معلول بهجای علت و دارایی بهجای دارنده نقش برجستهای را در شکلگیری مفهومسازیهای استعاری ایفا کردهاند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.