پیش بینی میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19 در جهان با استفاده مدل های سیستم خاکستری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ویروس کووید-19 تهدید بزرگی برای سلامتی و ایمنی مردم در سراسر جهان است. یکی از مولفه های اساسی در مقابله با این تهدید جهانی، تصمیم گیری سریع و بجا برای کنترل همه گیری این بیماری است؛ بنابراین پیش بینی روند آینده این بیماری در جهان ازجمله پیش بینی افراد فوت شده می تواند برای سیاست گذاری، مدیریت و کنترل شیوع آن مفید باشد. ازاین رو به پیش بینی میزان مرگ ومیر ناشی از این ویروس با مدل های خاکستری در جهان پرداخته شده است.

روش شناسی پژوهش

این پژوهش به بررسی روند پیش بینی میزان مرگ ومیر در جهان با استفاده از مدل های نظریه سیستم های خاکستری می پردازد. داده های پژوهش از سایت سازمان بهداشت جهانی جمع آوری شده و پیش بینی میزان افراد فوت شده در جهان به صورت ماهانه با پنج روش سیستم خاکستری GM(1,1)،GreyVerhulst،DGM(1,1)،NGBM(1,1) و F-NGBM(1,1) مدل سازی و پیش بینی شده است. به منظور ارزیابی خطای مدل ها، از معیارهای متداول ارزیابی خطا MAE، RMSE و MAPE استفاده شد.

یافته ها

با ارزیابی خطای مدل ها، پیش بینی مدل F-NGBM(1,1) در دسته مدل های عالی، مقادیر پیش بینی مدل GreyVerhulst جزو دسته پیش بینی های قابل قبول و بقیه مدل ها در دسته پیش بینی خوب قرار می گیرند. همچنین مدل (F-NGBM(1,1 با مقادیر خطایMAE, RMSE و MAPE به ترتیب 26989.54، 21533.94 و 7.21 مناسب ترین مدل نسبت به سایر روش های دیگر است. 250958 فوتی با پیش بینی مدل (F-NGBM(1,1 برای انتهای سال 2021 برآورد شده است که ممکن است مناسب ترین مقدار در بین روش های پیش بینی ها باشد.

اصالت/ارزش افزوده علمی

با توجه به عدم وجود داده های تاریخی و همچنین عدم قطعیت فراوان در داده های دسترس، نیاز است از رویکردهای مواجهه با عدم قطعیت همچون نظریه سیستم خاکستری در پیش بینی میزان مرگ ومیر این بیماری استفاده شود. ازاین رو در این پژوهش برخلاف پژوهش های انجام شده با مدل های مختلف پیش بینی خاکستری به برآورد میزان مرگ و میر پرداخته که به نسبت روش های موجود، داده های نسبتا کمتری نیاز داشته و خطای مدل هم بسیار پایین تر است. همچنین این پژوهش برای میزان مرگ ومیر در کل دنیا انجام شده است و جامعیت بیشتری برای اقدامات یکپارچه جهانی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!