یک رویکرد ترکیبی از زیست بوم تحقیق و توسعه باز، موردمطالعه: نانو فناوری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش پیش روی به دنبال شناسایی ساختار، نحوه تعاملات آن ها و بررسی عواملی است که میزان باز بودن مرزهای زیست بوم تحقیق و توسعه باز را نشان دهد. بدین منظور، حوزه نانو فناوری ایران به عنوان حوزه موردمطالعه انتخاب شده است.

روش شناسی پژوهش

 گردآوری داده های تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای (مراجعه به اسناد موجود و مطالعه تحقیقات پیشین)، مصاحبه باز و پرسشنامه های نیمه ساختاریافته انجام شده است. جامعه آماری 15 نفره از طریق روش قضاوتی-هدفمند انتخاب شده اند که شامل: خبرگان دانشگاهی (اساتید سیاست های تحقیق و توسعه)، مدیران (بنگاه های دارای گواهینامه نانومقیاس) و سیاست گذاران در حوزه نانو فناوری (ستاد ویژه نانو فناوری) است. داده های کیفی به دست آمده از مصاحبه با خبرگان از روش نظریه داده بنیاد در نرم افزار اطلس تی آی، روابط متقابل بین عوامل از روش دیمتل فازی در نرم افزار اکسل و انتخاب بهترین گزینه و رتبه بندی زیرمعیارهای موثر در پایش مرزهای زیست بوم از روش تحلیل شبکه با رویکرد دیمتل فازی در نرم افزار سوپردسیژن مورد تحلیل قرارگرفته است.

یافته‎ ها

نتایج این مطالعه نشان می دهد که ساختار زیست بوم تحقیق و توسعه در حوزه نانو فناوری ایران دارای بعد زیست بومی، متشکل از زیر بوم های: منابع انسانی، زیرساخت، منابع مالی و حکمرانی و بعد عملکردی، متشکل از تجاری سازی، تولیدات علمی و ثبت اختراع است. همچنین بهترین گزینه در پایش مرزهای تحقیق و توسعه باز در حوزه نانو فناوری بعد عملکردی و زیرمعیار تجاری سازی، دارای بیشترین وزن در پایش را دارا است.

اصالت/ارزش افزوده علمی

علاوه بر آنکه به سیاست گذاران این امکان را می دهد تا سیاست ها و تصمیمات اتخاذشده در طول زمان را در این حوزه مورد ارزیابی و اندازه گیری قرار دهند، به مدیران بنگاه ها نیز کمک می نماید تا منابع و جریان های دانشی و فناورانه خود را به منظور یادگیری، همکاری و انتقال از بنگاه های بیرونی و بالعکس مدیریت نمایند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2426177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!