مدل اطلاعات- انگیزش- مهارت رفتاری با توجه به نقش تعدیلگر تکانشگری در زنان با شاخص توده بدنی بالای 25

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پژوهش حاضر جهت بررسی مدل ساختاری اطلاعاتی-انگیزشی-رفتاری بر اساس نقش تعدیلگر تکانشگری در بین زنان با شاخص توده بدنی بالای 25 انجام شد.

مواد و روش

پژوهش حاضر مقطعی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه زنان مراجعه کننده به مراکز رژیم درمانی، خانه سلامت و باشگاه ورزشی در سال 1399-1400شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 444 نفر با روش نمونه   گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته اطلاعاتی-انگیزشی-رفتاری و پرسشنامه تکانشگری پاتون و همکاران (1959) استفاده شد. از نرم افزار آموس (24V-) برای تحلیل داده   ها استفاده شد.

یافته ها

نتایج حاکی از نقش تعدیلگر تکانشگری در مدل مذکور بود (46/3=X2/df، 981/0=GFI، 977/0=CFI، 08/0RMSEA= ،073/0SRMR=، 970/0NFI=، 928/0= TLIو 924/0=AGFI). در سه گروه تکانشگری پایین، متوسط و بالا، رفتار سلامت تحت تاثیر اطلاعات بود. در گروه تکانشگری متوسط، رفتار سلامت تحت تاثیر انگیزش بود. در سه گروه تکانشگری پایین، متوسط و بالا، رفتار سلامت تحت تاثیر مهارت های رفتاری بود. در افراد با تکانشگری پایین و بالا،  اطلاعات تاثیر غیرمستقیم معناداری بر رفتار سلامت به واسطه مهارت رفتاری داشت. در افراد با تکانشگری بالا، انگیزش تاثیر غیرمستقیم معناداری بر رفتار سلامت به واسطه مهارت رفتاری داشت.

نتیجه گیری

کاربرد سازه های مذکور مثل اطلاعات، انگیزش، مهارت رفتاری و توجه به سطوح تکانشگری می تواند در پیشگیری از چاقی و حتی طراحی درمان ها و رژیم های غذایی مناسب به محققان و درمانگران این حوزه کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
696 تا 706
لینک کوتاه:
magiran.com/p2428128 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!