بررسی کانونهای جرم خیز سرقت در شهرستان رشت در سال 1392

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مفهوم جغرافیای جرایم یعنی بررسی روابط مکان وبزهکاری با شیوه علمی از اوایل قرن نوزدهم و با بهره گیری از نظریه اکولوژی اجتماعی آغاز گردید وامروزه شاهد شاخه های گسترده ونظریات متعددی در این خصوص می باشیم. از جمله این نظریات نظریه کانونهای جرم خیز است که بوسیله شرمن وگارتین وبرگر در سال1989 مطرح شد و برپایه نوعی علت شناسی مکانی جرم استوار است. طبق این نظریه کانونهای جرم خیز(Hotspots) بیانگر یک مکان با میزان بالای جرم است محدوده این مکان بخشی از شهر ،یک محله کوچک ویا چند خیابان مجاور یکدیگر وحتی ممکن است یک خانه یا مجتمع مسکونی باشد. در این مقاله وضعیت سرقت در شهرستان رشت (استان گیلان) بصورت توصیفی- تحلیلی، با تکیه بر نظریه کانون های جرم خیز و با مراجعه به آمار های موجود وقوع سرقت در شهرستان مذکور درسال1392 ونیز مطالعه میدانی علت های وقوع وشناسایی کانونهای تمرکز جرایم بررسی شده است در نتیجه. این پژوهش نقاط داغ و جرم خیز سرقت در کلانشهر رشت مشخص و با لحاظ نمودن شعاع تخریب و نفوذ جرم، پلی گون جرم خیز(دایره، بیضی و...) ترسیم و مختصات این محدوده ها و فضاها تعیین شده است. بطوریکه3 منطقه جرم خیز بیضی شکل،یک منطقه مثلثی،یک منطقه دایره ای و یک منطقه پنج ضلعی احصا گرددیه است که در میان این پلی گونهای جرم خیز ، بیضی سلیمانداراب- معلولین- پورسینا دارای بیشترین تمرکز و تراکم سرقت و مثلث پاچه کنار- دباغیان- محله سفیدرود دارای کمترین تمرکز جرم به نسبت سایر کانونهای جرم خیز شهر می باشد. در انتها پیشنهاداتی جهت تلطیف اثرات جرم زای فضاهای کالبدی و مکانی مناطق مذکور که تاکنون موجب رونق بازار سارقین و افزایش سرقت بوده است؛ به نفع ساکنین مناطق و با ارعاب سارقین بومی و ارتقاء احساس امنیت عمومی منطقه و جلب مشارکت ها وگزارشات مردمی به پلیس برای حفظ امنیت منطقه ارایه شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 119
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2434448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!