بررسی و تحلیل تلمیح در اشعار صائب تبریزی
صایب تبریزی به عنوان نماینده ی سبکی که به تازه گویی و طرز نو و ابتکار شهرت دارد، یکی از برجسته ترین شاعران غزل گوی ایران است که در میانه ی دو جریان اصلی سبک هندی قرار دارد: از اواخر قرن دهم، شعر فارسی به سوی یک دشواری معماگونه پیش می رود که غالب مضمون های شعری حاصل دستکاری های زبانی و هنجارگریزی هایی است که از رهگذر تلاش در کشف روابط تازه حاصل می شود. تلمیح یکی از برجسته ترین عناصر ذوق و خیال شعری به شمار می آید . صایب به کاربرد عنصر تلمیح در کنار سایر صور خیال و عناصر تصویر توجه ویژه ای داشته استدر سبک هندی کاربرد تلمیح، به اقتضای اسلوب ویژه آن در مقایسه با سایر فنون ادبی از بسامد بالایی برخوردار است. در این میان سودای مضمون تراشی و شکار مضمونهای باریک و حیرت-انگیز موجب می شود تا صایب به مراتب بیشتر از دیگران از تلمیح و اشارات استفاده کند. صایب اغلب تلمیح را در حکم ابزاری برای آفرینش مضمون های خود فارغ از هرگونه عمق و ایده و اندیشه والای انسانی، در قبال موضوعات گوناگون خصوصا نظام هستی شناسی به کار می برد.
سبک هندی ، صائب ، تلمیح ، مضمون پردازی
-
شهود وحدت از ورای مظاهر، با تکیه بر غزلیات صائب
، رقیه رضایی*، حسام ضیایی
فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، پاییز 1400 -
جنبه های بلاغی غزل های صائب
*
فصلنامه زیبایی شناسی ادبی، بهار 1400