اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری نوجوانان 13 و 16 ساله مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس [مطالعه ی موردی]

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

بیماری مولتیپل اسکلروزیس، یک بیماری شایع عصبی است که به صورت مزمن و پیشرفته آشکار می شود. از دشواری های این بیماری، علت این بیماری است که به طور دقیق ناشناخته است. لذا، این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری دو نوجوان 13 و 16 ساله ی مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در همدان صورت گرفت.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر، تک موردی از نوع خط پایه ی چندگانه ی فرایند درمان انجام گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش شامل بیماران مراجعه کننده به کلینیک روان شناختی کودک و نوجوان همدان در تابستان 1399 بود که علاوه بر بیماری ام اس، دچار اختلالات روان شناختی قابل توجهی مانند اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری بودند. نمونه ی مورد مطالعه شامل 2 نوجوان 13 و 16 ساله مبتلا به ام اس بود که در طی 8 جلسه درمان به پرسش نامه های افسردگی بک ویراست دوم (2000) (Depression Inventory-II) و اضطراب بک (1988) (Beck Anxiety Inventory) و مقیاس پاسخ نشخوارگونه ی Nolen-Hoxima (1991) در ده جلسه قبل از شروع درمان پاسخ دادند. در انتهای هر جلسه ی درمانی و پس از درمان آخرین جلسه، ارزیابی صورت گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد، میزان بهبودی در میزان اضطراب پس از 8 جلسه درمان برای مراجع اول، 42 درصد و میزان بهبودی برای مراجع دوم، 47 درصد بود و میزان بهبودی کلی برای هر دو مراجع، 44/5 درصد به دست آمد. میزان بهبودی افسردگی برای مراجعین اول و دوم به ترتیب 0/50، 0/50 و میزان بهبودی کلی 0/6 درصد و میزان بهبودی برای مراجع اول 65 درصد و برای مراجعین دوم 58 بوده و میزان بهبودی کلی، 61/5 درصد است (0/001 > P).

نتیجه گیری

نتایج بررسی این دو آزمودنی، حاکی از اثربخشی بالینی درمان پذیرش و تعهد بر رویکرد اضطراب و افسردگی و نشخوار فکری آزمودنی ها بود. در نهایت، می توان گفت که این روش درمانی، موثر بوده و برای بررسی بیشتر اثربخشی آن، مطالعات ارزیابی کنترل شده ای در جهت رسیدن به نتیجه ی قطعی لازم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2444847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!